Projekt ekologicznej torby
Sadzenie drzewek
Kąciki ekologiczne
Akcja dla bezdomnych
zwierząt z okazji Światowego Tygodnia Ochrony Zwierząt
Szkolna akcja
dokarmiania ptaków
Jesienne kąciki przyrody
Ratujmy kasztanowce
Wycieczka na składowisko Zakładu Komunalnego
Wycieczka do lasu
Sprzątanie świata
Tropem zaniedbanych miejsc
|
SZKOLNY PROJEKT OCHRONY PRZYRODY
„POZNAJĘ, SZANUJĘ, CHRONIĘ- SZKOŁA DLA PRZYRODY”
W roku szkolnym 2009/10
rozpoczęliśmy realizację szkolnego projektu ekologicznego, którego
celem jest:
-
włączenie szkoły w powszechną edukację dotyczącą zasad i
korzyści wynikających z segregacji odpadów i ich przetwarzania oraz
rozpowszechniania proekologicznych nawyków i zachowań,
-
zdobycie i poszerzenie wiedzy przez uczniów z zakresu
edukacji ekologicznej,
- nauka ekologicznego życia w
szkole, we własnym domu, w środowisku,
-
poszerzenie świadomości ekologicznej społeczności lokalnej, a
szczególnie dotyczącej segregacji odpadów komunalnych i ich
recyklingu,
-
zapoznanie ze skutkami niewłaściwego gospodarowania człowieka
na Ziemi,
-
propagowanie na stronie internetowej szkoły różnych działań
ekologicznych podejmowanych przez uczniów i tych skierowanych do
mieszkańców naszych dzielnic (np. harmonogram wywozu surowców
wtórnych), przekazywanie informacji n/t zagrożeń przyrody, m.in.
pokazywanie zaniedbanych miejsc, dzikich wysypisk śmieci, pomników
przyrody,
-
podejmowanie różnych działań na rzecz ochrony środowiska we
własnym otoczeniu.
Sposób realizacji
projektu:
Prowadzenie zajęć w świetlicy szkolnej,
lekcji przyrody i wychowawczych w klasach 4-6 i edukacji
przyrodniczej w klasach 1-3 z wykorzystaniem różnorodnych pomocy
dydaktycznych tematycznie związanych z ekologią, dokonywanie
pomiarów, obserwacji, doświadczeń itp.
Organizowanie: wycieczek m.in. na
komunalne wysypisko śmieci, do Instytutu Hydrologii i Meteorologii,
do izby przyrodniczej w Opolu- Grudzicach, do budującej się
elektrownii wodnej na rzece Odrze, lekcji terenowych, konkursów
ekologicznych, inscenizacji.
Tworzenie multimedialnych prezentacji,
wystaw prac plastycznych, fotograficznych.
Realizowanie opracowanych ścieżek
dydaktyczno- przyrodniczych.
Udział w akcjach i działaniach
ekologicznych szkolnych i zewnętrznych.
Redagowanie gazetek o tematyce
ekologicznej, przygotowanie ulotek dla mieszkańców dzielnic,
umieszczanie informacji n/t projektu na internetowej stronie szkoły.
Prowadzenie prelekcji na tematy
ekologiczne przez zaproszonych gości.
Pedagogizacja rodziców na zebraniach
szkolnych n/t ekologii.
Włączanie do działań mieszkańców
dzielnic.
Termin realizacji projektu:
od września 2009 do czerwca 2010 i kontynuacja w kolejnych latach
szkolnych.
Uczestnicy
projektu:
W projekcie wezmą udział wszyscy uczniowie z
klas 1-6, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi, rodzice
uczniów oraz do jego realizacji zamierzamy włączyć mieszkańców
dzielnic z rejonu szkoły: Groszowic, Grotowic, Maliny.
Zaplanowane zadania:
Termin realizacji
|
Zadania
|
Wrzesień |
Powołanie zespołu ds. szkolnego projektu ochrony
przyrody.
Rozpoczęcie:
-całorocznej zbiórki surowców wtórnych: makulatury,
baterii, puszek aluminiowych (w
formie konkursu klasowego i indywidualnego),
-akcji ukwiecania szkoły (w formie konkursu klasowego),
-akcji ratujmy kasztanowce (grabienie i usuwanie liści
kasztanowca rosnącego w szkole)
Udział w akcji „Sprzątanie świata 2009” dwuetapowo:
1 etap- udział w twórczych lekcjach / zajęciach wg inwencji
nauczycieli i uczniów poświęconych ekologii
2 etap- sprzątanie wyznaczonych ulic przez wszystkie klasy
wg opracowanego grafiku. Włączenie do akcji rodziców.
Utworzenie na internetowej stronie szkoły działu
poświęconego projektowi.
Wydanie gazetki szkolnej poświęconej ekologii.
Rozpoczęcie prac nad opracowaniem ulotek skierowanych do
mieszkańców dzielnic z
prośbą o włączenie się do akcji zbierania i segregowania
odpadów oraz rozpowszechniania proekologicznych nawyków i
zachowań m.in. w zakresie oszczędzania w gospodarstwie
domowym wody i prądu, zmiany sposobu ogrzewania domów,
kompostowania odpadów domowych, budowania kanalizacji
sanitarnej, nie wypalania traw na łąkach.
Rozwieszenie w szkole nalepek przy umywalkach i włącznikach
prądu przypominających o oszczędzaniu prądu i wody. |
Październik |
Październik miesiącem ochrony przyrody- przeprowadzenie
akcji tropienia miejsc najbardziej zaniedbanych na terenie
dzielnic, wykonanie dokumentacji fotograficznej
i filmowej, umieszczenie jej na internetowej stronie szkoły,
zorganizowanie przez SU debaty nad tym problemem, jak można
go zminimalizować, a nawet zlikwidować.
4-11 października- Światowy Tydzień Ochrony Zwierząt-
zorganizowanie zbiórki pieniędzy i jedzenia na potrzeby
schroniska dla bezdomnych zwierząt przez Koło Przyjaciół
Zwierząt.
Zainicjowanie akcji dokarmiania ptaków.
Zorganizowanie wycieczek klasowych do lasu w celu zebrania
różnych okazów przyrody - w formie klasowych konkursów na
najładniej wykonany jesienny kącik przyrody.
Wykonanie i rozdanie mieszkańcom dzielnic specjalnie
wykonanej ulotki zachęcającej do zbierania i segregowania
surowców wtórnych. |
Listopad |
Kontynuowanie akcji dokarmiania ptaków, zachęcenie uczniów
do zakładania karmników w domach. Wykonanie karmników przez
uczniów z klas 4-6 na lekcjach techniki.
Zorganizowanie spotkania z leśniczym n/t Jak pomóc
zwierzętom przetrwać zimę? Czy i w jaki
sposób uczniowie mogą pomóc leśniczym w takiej akcji? |
Grudzień |
W związku z okresem świątecznych zakupów rozpoczęcie akcji
„Na zakupy tylko
z ekologiczną torbą”. Przeprowadzenie konkursu na wykonanie
ekologicznych toreb
i opakowań na prezenty. |
Styczeń |
Podsumowanie zbiórki surowców wtórnych, ogłoszenie wyników
konkursu po
I semestrze. Przekazanie sprawozdania z akcji ich
organizatorom. Rozpoczęcie kolejnej akcji zbiórki surowców
wtórnych. |
Luty |
Założenie w klasach hodowli szczypiorku i rzeżuchy,
wykorzystywanie ich do przygotowania zdrowej żywności lub
wzbogacania kanapek. |
Marzec |
Przeprowadzenie działań związanych z promowaniem żywności
ekologicznej. Sporządzenie listy środków konserwujących
żywność. Przygotowanie i degustacja potraw z produktów
ekologicznych. |
Kwiecień |
Zorganizowanie szkolnego etapu konkursu ekologicznego dla
klas 3 i udział w PSP nr 15 w międzyszkolnym konkursie.
22 kwietnia „Dzień Ziemi”- zorganizowanie różnorodnych zajęć
i działań poświęconych ekologii zaplanowanych przez zespół
ds. szkolnego projektu ochrony przyrody( m.in. wydanie
gazetki szkolnej, zorganizowanie wycieczki na wysypisko
śmieci, do budującej się elektrowni wodnej, wykonanie i
rozdanie mieszkańcom dzielnic ulotki rozpowszechniającej
proekologiczne nawyki i zachowania m.in. w zakresie
oszczędzania w gospodarstwie domowym wody i prądu, zmiany
sposobu ogrzewania domów, kompostowania odpadów domowych,
potrzeby budowania kanalizacji sanitarnej, nie
wypalania traw na łąkach). |
Maj |
Zorganizowanie lekcji terenowych, wycieczek dydaktycznych
pieszych lub rowerowych szlakami m.in. ścieżek dydaktyczno-
przyrodniczych w celu poznania walorów przyrodniczych
najbliższej okolicy z wykonaniem dokumentacji filmowej/
fotograficznej/ multimedialnej i zaprezentowanie jej na
szkolnej wystawie oraz na internetowej stronie szkoły.
Przeprowadzenie wśród rodziców, uczniów oraz mieszkańców
Groszowic ankiety zachowań proekologicznych. |
Czerwiec |
5 czerwca- Dzień Ochrony Środowiska- podsumowanie zbiórki
surowców wtórnych w 2
semestrze. Zorganizowanie ekologicznego konkursu wiedzy dla
klas 4-6. Zapoznanie z wynikami przeprowadzonej w maju
ankiety. Zakończenie i podsumowanie projektu. |
* Harmonogram nie obejmuje wykazu lekcji i
zajęć prowadzonych w klasach i świetlicy szkolnej poświęconych
tematyce ekologicznej.
Przewidywany efekt ekologiczny
realizowanego projektu:
Zdobycie przez uczniów szerokiej wiedzy
na temat ekologii; zasad ochrony środowiska.
Zmniejszenie zużycia prądu i wody w
szkole.
Wyprodukowanie przez szkołę i
gospodarstwa domowe uczniów i mieszkańców dzielnic mniejszej ilości
odpadów- poprzez ich zbiórkę
i segregację.
Podniesienie wiedzy i świadomości
ekologicznej wśród uczniów, pracowników szkoły, rodziców i
niektórych mieszkańców dzielnic: Groszowice, Grotowice,
Malina, zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko.
Zaprzestanie wypalania traw przez
rolników oraz wylewanie fekaliów na pola.
Wykorzystanie zdobytej przez uczniów
wiedzy w praktyce np. zdobycie umiejętności właściwego segregowania
odpadów, pielęgnowania roślin, opiekowania się zwierzętami.
Dbałość ochronę pomników przyrody i
drzew kasztanowca ( przykład starej lipy na terenie dzielnicy
Grotowice). W przyszłości wyeliminowanie dzikich wysypisk śmieci.
W celu koordynowania zaplanowanych zadań został powołany zespół ds.
szkolnego projektu ochrony przyrody, w skład którego wchodzą:
wicedyrektor Alina Grzesik- autorka projektu oraz panie Barbara
Szwach i Anna Matukin- Pakuszyńska.
|