Uczeń:
·
Czyta poprawnie
wyuczone wcześniej krótkie teksty,
·
Czytając cicho
dłuższe teksty, rozumie tylko początkowe fragmenty,
·
Przy czytaniu z
podziałem na role wymaga pomocy nauczyciela,
·
Odpowiada na
pytania nauczyciela związane ze słuchanymi tekstami,
·
Na polecenia
nauczyciela korzysta z biblioteki szkolnej,
·
Wygłasza wiersze z
pamięci z pomocą nauczyciela,
·
Wymaga aktywizacji
ze strony nauczyciela wypowiadając się na podane tematy,
·
Z pomocą
nauczyciela wypowiada się zdaniami prostymi na temat obrazków,
·
Z pomocą
nauczyciela nadaje tytuły obrazkom z historyjek obrazkowych,
·
Przepisuje ułożone
teksty, popełniając błędy ortograficzne,
·
Opisuje przedmiot
po uprzednim ukierunkowaniu jego spostrzeżeń przez nauczyciela,
·
Układa zdania
opisujące z rozsypanki wyrazowej,
·
Z pomocą
nauczyciela rozpoznaje przedmioty na podstawie ich opisu,
·
Próbuje brać
udział w zbiorowym pisaniu listu,
·
Zbiorowo
redagowane listy przepisuje z licznymi błędami,
·
Zachowuje kształty
liter, ale często nie stosuje właściwych połączeń i proporcji w
trakcie odwzorowywania, przepisywania, pisania z pamięci i
pisania ze słuchu,
·
Rozpoznaje zdania
oznajmujące i pytające,
·
Potrafi wskazać
najważniejsze wyrazy w zdaniu, ukierunkowany pytaniami
nauczyciela,
·
Rozwija zdania
używając małej liczby wyrazów,
·
Ma kłopoty z
wyodrębnianiem poznanych części mowy,
·
Zna niektóre
zasady ortograficzne z „ó” i „rz” wymiennymi, „rz” po
spółgłosce,
·
Opanował
ortografię niektórych wyrazów przewidzianych w programie klasy
drugiej,
·
Błędnie pisze
wyrazy z „ą” i „ę”,
·
Błędnie pisze
wyrazy ze spółgłoskami miękkimi,
·
Błędnie pisze
wyrazy z utratą dźwięczności,
·
Zna stosowane na
lekcjach skróty, ale ich nie zawsze używa,
·
Porządkuje wyrazy
w kolejności alfabetycznej z pomocą nauczyciela,
·
Zna, ale nie
zawsze stosuje znaki interpunkcyjne przy przepisywaniu,
·
Rodzinę wyrazów i
wyrazy o znaczeniu przeciwnym tworzy z dużą pomocą nauczyciela,
·
Układa zdania z
rozsypanki wyrazowej i rozwija zdania z dużą pomocą nauczyciela,
·
Zna najważniejsze
zasady przechodzenia przez jezdnie,
·
Rozpoznaje
podstawowe znaki drogowe,
·
Myli podstawowe
rodzaje dróg,
·
Potrafi przy
pomocy nauczyciela odpowiedzieć na pytania dotyczące zmian w
przyrodzie jesienią,
·
Rozpoznaje i
nazywa podstawowe warzywa i owoce,
·
Myli nazwy
najpopularniejszych drzew owocowych,
·
Rozpoznaje pory
roku, zna kolejne miesiące,
·
Zna nazwy głównych
kierunków świata,
·
Zna proste
czynności wpływające na stan środowiska,
·
Przy pomocy
nauczyciela potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące zmian w
przyrodzie zimą,
·
Zachowuje
ostrożność podczas zabaw zimowych,
·
Uczestniczy w
dokarmianiu zwierząt zimą,
·
Zna swój adres,
·
Przy pomocy
nauczyciela potrafi wymienić: cechy charakterystyczne miasta i
wsi, główne zabytki swojego miasta, najważniejsze tradycje
kulturowe swojej miejscowości,
·
Przy pomocy
nauczyciela rozróżnia: charakterystyczne cechy budowy
podstawowych gatunków ssaków i ptaków, produkty pochodzenia
zwierzęcego,
·
Przy pomocy
nauczyciela potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące zmian w
przyrodzie wiosna, różnorodności drzew owocowych w sadzie,
zwierząt bytujących w sadzie i na łące,
·
Z pomocą
nauczyciela wyodrębnia podzbiór, część wspólną i złączenie
zbiorów na konkretnych przedmiotach,
·
Próbuje
rozpoznawać odcinki prostopadłe i równoległe,
·
Z pomocą
nauczyciela oblicza liczbę kwadratów jednostkowych w danym
prostokącie w sieci kwadratowej,
·
Rozróżnia figury
geometryczne,
·
Przy pomocy
nauczyciela wyróżnia cyfry dziesiątek i jedności,
·
Z pomocą
nauczyciela odczytuje liczebniki w zakresie 100,
·
Z pomocą
nauczyciela porównuje liczby dwucyfrowe,
·
Z pomocą
nauczyciela mierzy długości odcinków,
·
Z pomocą
nauczyciela rozwiązuje łatwe zadania tekstowe na mierzenie i
ważenie,
·
Przy pomocy
nauczyciela dodaje i odejmuje w zakresie 100,
·
Z pomocą
nauczyciela rozwiązuje proste zadania tekstowe jednodziałaniowe,
·
Z pomocą
nauczyciela rozwiązuje zadania na porównywanie różnicowe,
·
Przy pomocy
nauczyciela mnoży i dzieli w zakresie 30.
Ilustrowanie i wyrażanie: uczeń:
·
Potrafi
przedstawić zjawiska i wydarzenia z otaczającej rzeczywistości.
Kształtowanie: uczeń:
·
Potrafi wykonywać
płaskie i przestrzenne formy użytkowe wg podanego wzoru,
·
Z pomocą
nauczyciela potrafi określić podstawowe funkcje dzieł
plastycznych z architektury, malarstwa, rzeźby i scenografii,
·
Z pomocą
nauczyciela określa symetrię jedno- lub wieloosiową,
·
Z pomocą
nauczyciela potrafi wyróżnić cechy przedmiotów i zjawisk w
otoczeniu takich jak: kształt, wielkość, położenie, faktura;
zaobserwować ruch ciała ludzi i zwierząt w czasie wykonywania
czynności; określać układy przedmiotów występujących w jego
otoczeniu; stosować narzędzia i materiały;
·
Z pomocą
nauczyciela rytmicznie recytuje teksty, śpiewa i gra fragmenty
melodii oraz rozpoznaje dźwięki,
·
Próbuje reagować
ruchem na zmiany tempa i dynamiki,
·
Różnicuje głosy
ludzkie (sopran, bas) i barw instrumentów muzycznych, lecz
nazywa je z pomocą nauczyciela,
·
Prace wykonuje
zawsze z pomocą nauczyciela, próbuje ekonomicznie wykorzystać
materiał,
·
Z pomocą
nauczyciela rozróżnia niektóre materiały,
·
Często korzysta z
pomocy nauczyciela przy posługiwaniu się narzędziami i
przyborami,
·
Proste schematy
montażowe i ideowe czyta z pomocą nauczyciela,
·
Obsługuje wagę
przy pomocy nauczyciela,
·
Z pomocą
nauczyciela wymienia podstawowe urządzenia do mierzenia czasu i
pisania,
·
Z pomocą
nauczyciela wymienia najczęściej spotykane zawody ludności w
najbliższej okolicy. |
Uczeń:
·
Czyta poprawnie i
płynnie opracowane wcześniej teksty,
· Czyta
cicho ze zrozumieniem krótkie teksty,
·
Czytając z
podziałem na role, myli fragmenty odpowiadające bohaterom
tekstu,
·
Na pytania
nauczyciela dotyczące tekstu odpowiada wyrazami lub krótkimi
zdaniami,
·
Wyodrębnia
bohaterów, przy wyodrębnianiu wydarzeń nie zachowuje
chronologii,
·
Określa czas i
miejsce akcji,
·
Układa dialogi z
pomocą nauczyciela
·
Odtwarza role
według wskazówek nauczyciela,
·
Stosuje ubogie
środki ekspresji,
·
Niesystematycznie
korzysta z biblioteki szkolnej,
·
Zna terminy:
autor, tytuł,
·
Wygłasza wiersze z
pamięci, popełnia nieliczne pomyłki,
·
Wypowiada się na
podane tematy zdaniami prostymi,
·
Układa
samodzielnie proste zdania dotyczące treści obrazków,
·
Przyporządkowuje
tytuły obrazkom z historyjek obrazkowych,
·
Przy układaniu
opowiadania na dany temat wymaga aktywizacji ze strony
nauczyciela,
·
Przy przepisywaniu
popełnia błędy,
·
Do opisania
określonego przedmiotu wybiera podane wyrazy przez nauczyciela,
·
Układa proste
zdania opisujące dany przedmiot,
·
Rozpoznaje
samodzielnie przedmioty na podstawie ich opisu,
·
Redaguje listy
stosując zdania proste, ale czasami zapomina o właściwej
strukturze listu,
·
Często popełnia
błędy w pisowni zwrotów grzecznościowych,
·
Zachowuje kształty
liter, ale nie zawsze stosuje właściwe połączenia i proporcje w
trakcie odwzorowywania, przepisywania, pisania z pamięci i ze
słuchu,
·
Rozpoznaje i
układa wszystkie rodzaje zdań ( czasami popełnia błędy),
·
Potrafi przy
nieznacznej pomocy nauczyciela wskazać najważniejsze wyrazy w
zdaniu,
·
Rozwija zdania
używając małej liczby wyrazów,
·
Potrafi dokonać
klasyfikacji wyrazów na rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki,
popełniając niekiedy błędy,
·
Zna i stosuje
zasady ortograficzne z „ó” i „rz” wymiennymi, „rz” po
spółgłoskach oraz łączną pisownię „nie” z przymiotnikami w
przepisywaniu i pisaniu z komentowaniem,
·
Opanował
ortografię większości wyrazów przewidzianych w programie klasy
drugiej
·
Popełnia drobne
błędy w pisaniu wyrazów z „ą” i „ę”,
·
Zachowuje
prawidłową pisownię większości wyrazów ze spółgłoskami miękkimi
w pisaniu z pamięci,
·
Popełnia drobne
błędy w pisaniu wyrazów z utratą dźwięczności,
·
Opanował skróty
najczęściej stosowane na lekcjach,
·
Zna alfabet, ale
nie zawsze potrafi uporządkować litery ze znakami
diakrytycznymi,
·
Zna i stosuje
znaki interpunkcyjne podczas ćwiczeń w przepisywaniu,
·
Umie tworzyć
kilkuwyrazową rodzinę wyrazów, ze zbioru wyrazów dobiera wyrazy
pokrewne i podobne, dobiera wyrazy o znaczeniu przeciwnym,
·
Układa proste
zdania z rozsypanki, rozwija zdania na podstawie wyrazów
podanych przez nauczyciela, ogranicza liczbę wyrazów w zdaniu,
·
Wymienia i stosuje
zasady przechodzenia przez jezdnię,
·
Rozpoznaje i
nazywa podstawowe znaki drogowe,
·
Wymienia
podstawowe rodzaje dróg,
·
Potrafi
odpowiedzieć na pytania dotyczące zmian w przyrodzie jesienią,
·
Potrafi nazwać
popularne warzywa i ich części jadalne,
·
Zna najczęściej
spotykane drzewa owocowe,
·
Zna najważniejsze
elementy pogody, potrafi odpowiedzieć, na pytania dotyczące
zjawisk towarzyszących zmianom pór roku,
·
Rozróżnia kierunki
świata,
·
Podaje przykłady,
w jaki sposób dbać o środowisko, prowadzi obserwację pogody i
zapisuje jej elementy za pomocą różnych symboli,
·
Opisuje, co dzieje
się z roślinami i zwierzętami zimą, rozróżnia ptaki odlatujące
na zimę do innych krajów,
·
Potrafi
odpowiedzieć na pytania dotyczące zachowania się ludzi w
zależności od warunków pogody, związane z zabawami zimowymi,
·
Uczestniczy w
dokarmianiu zwierząt zimą,
·
Potrafi
samodzielnie zapisać swój adres,
·
Identyfikuje
miasto i wieś, potrafi wymienić najważniejsze zabytki swojego
miasta, potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące głównych
tradycji kulturowych swojej miejscowości,
·
Zna podstawową
budowę ptaków i ssaków, rozumie pojęcia „ptak”, „ssak”, potrafi
odpowiedzieć na pytania dotyczące hodowli i produktów
pochodzenia zwierzęcego,
·
Potrafi
odpowiedzieć na pytania dotyczące zmian w przyrodzie wiosna,
wymienia elementy budowy kwiatu, porządkuje na ilustracjach
kolejne etapy powstawania owocu, opisuje zachowanie się owadów w
kwitnącym sadzie, potrafi rozpoznać kilka drzew owocowych,
wymienia zwierzęta pożyteczne i szkodniki sadów, potrafi
wyliczyć pospolite chwasty i rośliny łąkowe,
·
Odpowiada na
pytania związane z częścią wspólną zbiorów, złączeniem zbiorów,
wyodrębnia podzbiory konkretnych przedmiotów,
·
Rozpoznaje odcinki
prostopadłe i równoległe na modelach figur płaskich,
·
Oblicza liczbę
kwadratów jednostkowych w danym prostokącie w sieci kwadratowej,
·
Zna figury
geometryczne,
·
Wyróżnia cyfry
dziesiątek i jedności,
·
Odczytuje i
zapisuje liczebniki w zakresie 100,
·
Stosuje znaki: >,
<, = przy porównywaniu liczb dwucyfrowych,
·
Mierzy długości
odcinków, posługuje się skrótami nazw jednostek: m, cm, kg, zł,
·
Rozwiązuje proste
zadania tekstowe na mierzenie, ważenie i płacenie,
·
Dodaje i odejmuje
w zakresie 100 wybranym sposobem, biegle dodaje i odejmuje w
zakresie 30,
·
Rozwiązuje proste
równania na pełnych dziesiątkach,
·
Rozumie pojęcia:
„suma” , „składnik”, „ różnica”,
·
Rozwiązuje proste
zadania tekstowe jednodziałaniowe i dwudziałaniowe,
·
Rozwiązuje zadania
na porównywanie różnicowe jednodziałaniowe,
·
Mnoży liczby
jednocyfrowe w zakresie 100, biegle mnoży i dzieli w zakresie
30,
·
Rozumie pojęcia:
„czynniki”, „iloczyn”, „iloraz”, zna kolejność wykonywania
działań,
·
Rozumie pojęcie
mnożenia i dzielenia jako działań wzajemnie odwrotnych.
Ilustrowanie i wyrażanie: uczeń:
·
Potrafi
przedstawić zjawiska i wydarzenia z otaczającej rzeczywistości,
·
Potrafi
przedstawić sceny i sytuacje z otaczającej rzeczywistości.
Kształtowanie: uczeń:
·
Potrafi
projektować i wykonywać płaskie i przestrzenne formy użytkowe,
·
Określa podstawowe
funkcje dzieł plastycznych na przykładach architektury,
malarstwa, rzeźby i scenografii,
·
Potrafi
samodzielnie wyróżnić symetrię jedno- lub wieloosiową,
·
Potrafi wyróżnić
niektóre cechy przedmiotów i zjawisk w otoczeniu, np. kształt,
wielkość,
·
Samodzielnie
dostrzega ruch i zmiany położenia ciała ludzi i zwierząt w
czasie wykonywania przez nich różnych czynności,
·
Samodzielnie
określa podstawowe układy przedmiotów i zjawisk występujących w
jego otoczeniu,
·
Prawidłowo stosuje
narzędzi i materiały,
·
Rytmicznie
recytuje teksty, ale popełnia drobne błędy,
·
Śpiew piosenki w
skali przewidzianej dla ucznia klasy drugiej, ale nie zawsze
zachowuje linię melodyczną,
·
Gra fragmenty
melodii oparte na poznanych dźwiękach,
·
Zna nazwy
solmizacyjne nut,
·
Nie zawsze
prawidłowo potrafi dobrać instrument do akompaniamentu oraz
wykorzystać efekty akustyczne,
·
Reaguje ruchem na
zmiany tempa i dynamiki,
·
Rozpoznaje głosy
ludzkie (sopran, bas) oraz barwę wprowadzanych instrumentów
muzycznych,
·
Wykonane prace
nieraz odbiegają od projektu lub szablonu, zna zasady BHP,
zgromadzone materiały nie zawsze potrafi ekonomicznie
wykorzystać,
·
Rozróżnia niektóre
materiały,
·
Potrafi posługiwać
się narzędziami i przyborami,
·
Próbuje
samodzielnie czytać schematy montażowe i ideowe,
·
Sporadycznie
korzysta z informacji technicznej,
·
Potrafi obsługiwać
wagę i zna jej przeznaczenie,
·
Potrafi wymienić
urządzenia do mierzenia czasu i pisania,
·
Wymienia
najczęściej spotykane zawody ludności w najbliższej okolicy. |
Uczeń:
·
Czyta płynnie,
poprawnie i wyraziście przygotowane wcześniej teksty,
·
Czyta cicho ze
zrozumieniem,
·
Czyta poprawnie z
podziałem na role,
·
Opowiada
wysłuchane teksty, stosując proste zdania,
· Wyodrębnia
bohaterów i zdarzenia z zachowaniem chronologii,
·
Określa czas i
miejsce akcji,
·
Wyszukuje w
tekście fragmenty na podany temat,
·
W prostych
zdaniach wyraża swój sad o postaciach i zdarzeniach,
·
Potrafi ułożyć
dialogi na podstawie treści pochodzących z gotowych tekstów
literackich,
·
Stosuje środki
ekspresji, łączy słowa z ruchem, gestem, mimiką,
·
Korzysta z
biblioteki szkolnej, czyta czasopisma dziecięce,
·
Zna terminy:
autor, tytuł, ilustrator i posługuje się nimi,
·
Recytuje wiersze z
pamięci bez pomyłek z odpowiednią intonacją,
·
Często wypowiada
się na podane tematy zdaniami rozwiniętymi poprawnymi pod
względem gramatycznym i stylistycznym,
·
Układa
samodzielnie zdania rozwinięte na temat prezentowanych obrazków,
·
Nadaje tytuły
poszczególnym częściom historyjek obrazkowych w formie zdań lub
równoważników zdań,
·
Formułuje pytania
dotyczące treści obrazków,
·
Aktywnie
uczestniczy w zbiorowym redagowaniu opowiadań „twórczych”,
bierze udział w redagowaniu wielozdaniowych wypowiedzi
korzystając ze słownictwa zgromadzonego przez nauczyciela,
·
Przepisując
teksty, popełnia drobne błędy,
·
Bierze udział w
gromadzeniu słownictwa dotyczącego opisywanego przedmiotu,
wyodrębnia podstawowe cechy przedmiotów,
·
Samodzielnie
układa zdania opisujące dany przedmiot,
·
Rozpoznaje
samodzielnie przedmioty na podstawie ich opisu,
·
Samodzielnie
układa treść listów w formie kilku zdań, zachowując odpowiednią
strukturę listu,
·
Nie zawsze stosuje
wielkie litery w zwrotach grzecznościowych,
·
Pisze kształtnie,
zachowuje proporcje, łączy prawidłowo małe i wielkie litery,
mieści się w liniaturze, prawidłowo odwzorowuje, przepisuje,
pisze z pamięci i ze słuchu,
·
Rozpoznaje i
układa wszystkie rodzaje zdań,
·
Potrafi
samodzielnie wskazać najważniejsze wyrazy w zdaniu,
·
Rozwija zdania za
pomocą podanego słownictwa,
·
Rozpoznaje w
tekście rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, określa ich
liczbę, rodzaj.
·
Zna i stosuje
zasady ortograficzne z „ó” i „rz” wymiennymi, „rz” po
spółgłoskach oraz łączną pisownię „nie” z przymiotnikami w
pisaniu z pamięci, ale w pisaniu ze słuchu popełnia drobne
błędy,
·
Opanował
ortografie większości wyrazów przewidzianych w programie klasy
drugiej,
·
Prawidłowo pisze
wyrazy z „ą” i „ę” w pisaniu z pamięci,
·
Prawidłowo pisze z
pamięci wyrazy ze spółgłoskami miękkimi, w pisaniu ze słuchu
popełnia błędy w wyrazach, w których występuje nagromadzenie
zmiękczeń,
·
Prawidłowo pisze
wyrazy z utratą dźwięczności,
·
Zna i stosuje
niektóre skróty,
·
Zna alfabet , ale
popełnia drobne błędy w porządkowaniu wyrazów,
·
Zna i stosuje
znaki interpunkcyjne podczas ćwiczeń w przepisywaniu i pisaniu z
pamięci,
·
Umie tworzyć
rodzinę wyrazów, dobiera wyrazy o znaczeniu podobnym i
przeciwnym, układa kilkuwyrazowe słowniki tematyczne,
·
Samodzielnie
układa zdania z rozsypanki wyrazowej, rozwija zdania lub
ogranicza liczbę ich składników, przekształca zdania pojedyncze
na złożone,
·
Zna zasady
poruszania się pieszych w mieście i poza miastem,
·
Rozpoznaje i
nazywa znaki drogowe, zna zasady przechodzenia przez jezdnię
jednokierunkową i dwukierunkową,
·
Rozpoznaje rodzaje
dróg, dostrzega różnice w wyglądzie miasta i wsi oraz nasilenia
ruchu,
·
Dostrzega
samodzielnie zmiany w przyrodzie i pogodzie zachodzące jesienią,
·
Zna zasady
zdrowego odżywiania, klasyfikuje warzywa ze względu na ich
części jadalne,
·
Dokonuje
klasyfikacji na drzewa i krzewy owocowe, rozróżnia przetwory
owocowo-warzywne,
·
Zna podstawowe
elementy pogody, wymienia zjawiska towarzyszące zmianom pór
roku,
·
Zna podstawowe
kierunki świata, wskazuje na mapie Polski swoją miejscowość,
·
Potrafi wskazać
działania proekologiczne i w nich uczestniczy, prowadzi
kalendarz pogody,
·
Dostrzega zmiany
zachodzące w przyrodzie zimą, potrafi rozróżnić i nazwać ptaki
odlatujące na zimę i przylatujące z innych krajów,
·
Zna zachowanie się
ludzi w zależności od warunków pogody, dostrzega konieczność
zajęć ruchowych na powietrzu,
·
Rozumie
konieczność dokarmiania zwierząt zimą,
·
Potrafi
samodzielnie zapisać swój adres, zna nazwy najbliższych wsi i
miast,
·
Wymienia elementy
krajobrazu swojej okolicy, zna najważniejsze wydarzenia
historyczne swojej miejscowości, rozróżnia tradycje kulturowe
rodzinnej miejscowości,
·
Zna cechy
charakterystyczne ptaków i ssaków, rozumie pojęcia „ptak”,
„ssak”, „żyworodność”, „jajorodność”, rozumie znaczenie hodowli
zwierząt, zna produkty pochodzenia zwierzęcego,
·
Dostrzega zmiany
zachodzące wiosna w przyrodzie, potrafi wymienić zwierzęta i
rośliny żyjące w sadzie i na łące, wymienia elementy budowy
kwiatu, zna etapy powstawania owocu, rozumie rolę owadów w
zapylaniu kwiatów, opisuje etapy rozwoju rośliny, potrafi
rozróżnić kwitnące drzewa owocowe, zna zwierzęta żyjące w sadzie
i na łące, potrafi wymienić pospolite chwasty i rośliny łąkowe,
·
Odnajduje część
wspólną zbiorów, złączenie zbiorów oraz wyodrębnia podzbiory,
·
Rozumie pojęcia
„zbiór pusty”, „zbiory rozłączne”,
·
Rozpoznaje i
nazywa odcinki prostopadłe i równoległe w otoczeniu, na modelach
brył i figur płaskich,
·
Konstruuje łamane,
prostokąty i trójkąty o wierzchołkach w węzłach sieci
kwadratowej,
·
Konstruuje różne
figury złożone z danej liczby kwadratów jednostkowych,
·
Wyodrębnia cyfry
setek, dziesiątek i jedności,
·
Poprawnie
odczytuje i zapisuje liczebniki w zakresie 100,
·
Nazywa i stosuje
znaki: >, <, = przy porównywaniu liczb trzycyfrowych,
·
Nazywa i stosuje
liczby 1/2, 1/4,
·
Mierzy długości
odcinków, posługuje się skrótami nazw jednostek: m, cm, kg, zł i
rozwiązuje proste zadania tekstowe z ich zastosowaniem,
·
Zna jednostki
czasu i rozwiązuje proste zadania z ich zastosowaniem,
·
Dodaje i odejmuje
w zakresie 1000 na pełnych setkach, dodaje i odejmuje wybranym
sposobem w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego,
·
Rozwiązuje
równania w zakresie 100,
·
Rozumie i nazywa
pojęcia matematyczne: „suma”, „składnik”, „różnica”,
·
Rozwiązuje zadania
tekstowe jednodziałaniowe i dwudziałaniowe, uwzględnia działania
odwrotne i łączy dwa działania,
·
Samodzielnie
rozwiązuje i układa zadania na porównywanie różnicowe
jednodziałaniowe,
·
Mnoży i dzieli
liczby w zakresie 100, biegle mnoży i dzieli w zakresie 50,
·
Rozumie i nazywa
pojęcia: „czynniki”, „iloczyn”, „iloraz”, rozumie, nazywa i
stosuje kolejność wykonywania działań (wszystkie cztery
działania),
·
Rozumie i stosuje
pojęcie mnożenia i dzielenia jako działań wzajemnie odwrotnych.
Ilustrowanie i wyrażanie: uczeń:
·
Potrafi
przedstawić zjawiska i wydarzenia realne z otaczającej
rzeczywistości, uwzględniając ruch postaci w akcji,
·
Potrafi
przedstawić sceny i sytuacje inspirowane przeżyciami, porami
roku, utworami literackimi itp.
Kształtowanie: uczeń:
·
Potrafi
projektować i wykonywać płaskie i przestrzenne formy użytkowe na
potrzeby własne, stosując układ symetryczny jednoosiowy,
·
Zna funkcje dzieł
plastycznych na przykładach architektury, malarstwa, rzeźby i
scenografii,
·
Samodzielnie
wyróżnia i nazywa symetrię jedno- i wieloosiową,
·
Potrafi
samodzielnie wyróżnić i nazwać cechy przedmiotów i zjawisk
występujących w otoczeniu, np. kształt, wielkość, proporcje,
·
Dostrzega ruch i
zmiany położenia części ciała ludzi i zwierząt w zależności od
wykonywanych czynności,
·
Określa układy
przedmiotów i zjawisk występujących w jego otoczeniu w symetrii
jednoosiowej,
·
Prawidłowo stosuje
narzędzi i materiały,
·
Potrafi recytować
rytmicznie teksty,
·
Śpiew piosenki w
skali przewidzianej dla ucznia klasy drugiej,
·
Gra proste melodie
oparte na poznanych dźwiękach,
·
Potrafi określać
nastrój utworu,
·
Używa nazw
literowych i solmizacyjnych poznanych nut,
·
Potrafi
wykorzystać efekty akustyczne i instrumenty perkusyjne do
akompaniamentu,
·
Reaguje ruchem na
zmiany tempa i dynamiki,
·
Zazwyczaj
rozpoznaje głosy ludzkie (sopran, bas, tenor, alt) oraz barwę
instrumentów muzycznych,
·
Wykonuje swoje
prace najczęściej w sposób estetyczny, zna zasady BHP,
przestrzega ładu i porządku w trakcie pracy,
·
Rozróżnia
materiały: papier, karton, drewno, produkty spożywcze,
·
Potrafi posługiwać
się narzędziami i przyborami,
·
Potrafi na
przykładach dokonać podziału na surowce,
·
Zna technologię
wytwarzania przykładowych produktów,
·
Czyta samodzielnie
schematy montażowe i ideowe,
·
Montuje proste
modele urządzeń technicznych z gotowych elementów,
·
Obsługuje wagę i
zna jej przeznaczenie,
·
Zna i wymienia
urządzenia do mierzenia czasu i pisania (dawne i współczesne),
·
Wymienia zawody
ludności w najbliższej okolicy i potrafi powiedzieć, na czym
polega ich praca. |
Uczeń:
·
Czyta płynnie,
poprawnie, wyraziście każdy tekst, stosując pauzy gramatyczne i
logiczne,
· Czyta
cicho ze zrozumieniem,
·
Prawidłowo i
wyraziście czyta z podziałem na role,
·
Samodzielnie
opowiada wysłuchane teksty i nagrania baśni, stosując zdania
rozwinięte,
·
Potrafi wymienić
bohaterów i kolejne wydarzenia oraz określić nastrój słuchanych
utworów,
·
Potrafi określić
samodzielnie czas i miejsce utworu,
·
Wyszukuje
fragmenty na podany temat,
·
Określa nastrój
utworów, ocenia zachowanie bohaterów, wyraża sąd o zdarzeniach,
·
Potrafi ułożyć
dialogi na podstawie treści pochodzących z gotowych tekstów
literackich oraz improwizuje na podstawie wydarzeń z życia
codziennego lub wymyślonych,
·
Stosuje bogate
środki ekspresji, łączy słowa z ruchem, gestem, mimiką, niekiedy
muzyką, wykazuje wrażliwość estetyczna,
·
Chętnie korzysta z
biblioteki szkolnej, wykazuje zainteresowanie prasą dziecięcą,
·
Posługuje się
terminami: autor, tytuł, ilustrator, rozdział, strona,
·
Potrafi
zaprezentować ulubione książki,
·
Recytuje
wygłaszany tekst stosując odpowiednią intonację, zmianę siły,
tonu, tempa głosu, znaki przestankowe,
·
Chętnie wypowiada
się na podane tematy, stosuje bogate słownictwo, w wypowiedziach
stosuje zdania złożone poprawne pod względem stylistycznym i
gramatycznym, formułuje pytania do tekstów literackich,
·
Potrafi ułożyć
wielozdaniowe, spójne wypowiedzi na temat prezentowanych
obrazków,
·
Samodzielnie
nadaje tytuły poszczególnym częściom historyjek obrazkowych w
formie zdań lub równoważników zdań,
·
Formułuje pytania
dotyczące treści obrazków,
·
Przekształca
zdania w równoważniki zdań i odwrotnie,
·
Samodzielnie
układa krótkie opowiadania „twórcze” i swobodne teksty, aktywnie
uczestniczy w redagowaniu wielozdaniowych, swobodnych wypowiedzi
i opowiadań, stosując bogate słownictwo zgromadzone przez
nauczyciela lub własne,
·
Przepisuje teksty
bez błędów,
·
Aktywnie
uczestniczy w gromadzeniu słownictwa dotyczącego opisywanych
przedmiotów, dostrzega wiele charakterystycznych cech
przedmiotów, wykazuje się przy tym bogatym słownictwem,
·
Samodzielnie
układa zdania opisujące dany przedmiot,
·
Rozpoznaje
samodzielnie przedmioty na podstawie ich opisu,
·
Samodzielnie
układa treść listów używając zdań rozwiniętych i zachowując
właściwą strukturę listu,
·
W zwrotach
grzecznościowych stosuje wielkie litery, wykazuje się
znajomością skrótów,
·
Pisze kształtnie,
zachowując proporcje, prawidłowe łączenie i położenie małych i
wielkich liter w liniaturze w trakcie odwzorowywania,
przepisywania, pisania z pamięci i ze słuchu,
·
Rozpoznaje i
układa wszystkie rodzaje zdań,
·
Wskazuje
samodzielnie najważniejsze wyrazy w zdaniu,
·
Samodzielnie
rozwija zdania lub ogranicza liczbę ich składników,
·
Rozpoznaje w
tekście poznane części mowy, potrafi określić ich liczbę,
rodzaj, prawidłowo łączy rzeczowniki z czasownikami we właściwej
liczbie,
·
Zna i stosuje
zasady ortograficzne z „ó” i „rz” wymiennymi i „rz” po
spółgłoskach oraz łączną pisownie „nie” z przymiotnikami we
wszystkich rodzajach ćwiczeń w pisaniu,
·
Opanował
ortografię wszystkich wyrazów przewidzianych w programie klasy
drugiej,
·
Prawidłowo pisze
wyrazy z „ą” i „ę” w różnych rodzajach ćwiczeń w pisaniu,
·
Prawidłowo pisze
wyrazy ze spółgłoskami miękkimi,
·
Prawidłowo pisze
wyrazy z utratą dźwięczności,
·
Zna i prawidłowo
stosuje skróty poznane w klasie drugiej,
·
Zna alfabet i
porządkuje wyrazy bezbłędnie,
·
Zna i stosuje
wszystkie poznane znaki interpunkcyjne,
·
Precyzyjnie
określa znaczenie słów, gromadzi wyrazy wokół określonego
tematu, dobiera wyrazy o znaczeniu podobnym, przeciwnym, wyrazy
wieloznaczne i pokrewne,
·
Samodzielnie w
szybkim tempie układa zdania z rozsypanki wyrazowej, rozwija
zdania lub ogranicza liczbę ich składników, przekształca zdania
pojedyncze na złożone i stosuje zdania złożone współrzędnie i
podrzędnie,
·
Zna zasady
poruszania się pieszych w mieście i poza miastem, zna znaki
drogowe dotyczące ruchu pieszych,
·
Rozpoznaje znaki
drogowe z poszczególnych grup, nazywa je i klasyfikuje, zna
zasady przechodzenia przez jezdnie jednokierunkowa,
dwukierunkowa oraz drogę z dwiema jezdniami rozdzielonymi pasem
zieleni lub torowiskiem, zna zasady przechodzenia przez jezdnię
na skrzyżowaniach bez wyznaczonego przejścia dla pieszych,
·
Rozpoznaje rodzaje
dróg, dostrzega różnice w wyglądzie miasta i wsi oraz nasilenia
ruchu,
·
Potrafi określić
samodzielnie zmiany zachodzące w pogodzie i w przyrodzie
jesienią,
·
Zna zasady
zdrowego odżywienia, rozróżnia i nazywa podstawowe części roślin
i potrafi wskazać ich części jadalne,
·
Rozróżnia drzewa
owocowe i gatunki owoców, wyjaśnia znaczenie pracy ogrodnika i
sadownika, dostrzega potrzebę przechowywania i przetwarzania
owoców i warzyw,
·
Rozróżnia i nazywa
elementy pogody, zna zjawiska towarzyszące zmianom pór roku,
·
Zna kierunki
świata i potrafi wyznaczyć ich w terenie, rozumie znaczenie
ruchu wirowego Ziemi (dzień i noc), potrafi posługiwać się
kompasem, określa położenie swojej miejscowości na mapie, zna
inne planety Układu Słonecznego,
·
Doskonali własną
postawę ekologiczną, wskazuje, jakie są związki między
temperaturą powietrza, a rodzajem opadów,
·
Określa zmiany
zachodzące zimą w przyrodzie, rozumie konieczność sezonowych
wędrówek ptaków,
·
Zna zachowanie się
ludzi w zależności od warunków pogody, charakteryzuje dyscypliny
sportów zimowych i określa ich wpływ na zdrowie,
·
Rozumie
konieczność dokarmiania zwierząt zimą i włącza się w tą
działalność,
·
Potrafi
samodzielnie zapisać swój adres, zna nazwy najbliższych wsi i
miast, zna nazwę swojego województwa i miasta
wojewódzkiego,
·
Potrafi
scharakteryzować swoja miejscowość, uwzględniając elementy
krajobrazu, zna historię i perspektywy rozwoju swojej
miejscowości, rozróżnia i nazywa tradycje kulturowe rodzinnej
miejscowości,
·
Zna cechy
charakterystyczne ptaków i ssaków oraz różnice w ich budowie,
definiuje pojęcia: „ptak”, „ssak”, „żyworodność”, „jajorodność”,
rozróżnia zwierzęta roślinożerne i mięsożerne, potrafi wyjaśnić
znaczenie hodowli zwierząt, potrafi rozróżnić i nazwać produkty
pochodzenia zwierzęcego, zna zasady higieny przechowywania i
spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego,
·
Potrafi określić
zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt wiosną, zna rośliny
i zwierzęta żyjące w sadzie i na łące, opisuje budowę kwiatu,
potrafi wyjaśnić proces powstawania owoców, rozumie rolę owadów
w zapylaniu kwiatów i w powstawaniu owoców, opisuje etapy
wzrostu rośliny, rozróżnia drzewa i krzewy owocowe po kwiatach i
liściach, tworzy proste łańcuch pokarmowe na łące i w ogrodzie,
opisuje łąkę jako siedlisko różnorodnych roślin i zwierząt,
potrafi wyjaśnić szkodliwy wpływ chwastów,
·
Sprawnie odnajduje
część wspólną zbiorów, złączenie zbiorów oraz wyodrębnia
podzbiory,
·
Rozumie, nazywa i
stosuje pojęcia „zbiór pusty”, „zbiory rozłączne”,
·
Podaje przykłady
zbiorów, których elementami są liczby,
·
Biegle rozpoznaje
odcinki równoległe i prostopadłe w otoczeniu, na modelach brył i
figur płaskich,
·
Konstruuje łamane,
prostokąty i trójkąty o wierzchołkach w węzłach sieci
kwadratowej,
·
Konstruuje różne
figury złożone z danej liczby kwadratów jednostkowych, oblicz
obwody takich figur,
·
Przelicza
poprawnie nazywając liczby w zakresie 1000, wyodrębnia cyfry
setek, dziesiątek i jedności,
·
Poprawnie
odczytuje i zapisuje liczebniki w zakresie 1000,
·
,nazywa i stosuje
znaki: >, <, = przy porównywaniu liczb trzycyfrowych,
·
nazywa i stosuje
liczby 1/2, 1/4 oraz określa miejsce tych ułamków na osi
liczbowej,
·
mierzy i porównuje
długości odcinków, posługuje się skrótami nazw jednostek: kg,
dag, g, m, cm, mm, zł, gr oraz potrafi rozwiązywać zadania
tekstowe z ich zastosowaniem,
·
zna jednostki
czasu i rozwiązuje zadania z ich zastosowaniem, zna i stosuje
znaki rzymskie I- XII,
·
biegle dodaje i
odejmuje w zakresie 1000, biegle dodaje i odejmuje różnymi
sposobami w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego,
·
układa i
rozwiązuje równania na dodawanie i odejmowanie,
·
rozumie, nazywa i
stosuje pojęcia: „suma”, „składnik”, „różnica”,
·
rozwiązuje złożone
zadania tekstowe z użyciem dwóch działań, zachowuje kolejność
wykonywania działań, przy wykonywaniu obliczeń stosuje działania
odwrotne i łączy dwa działania,
·
samodzielnie
układa i rozwiązuje zadania na porównywanie różnicowe
jednodziałaniowe i dwudziałaniowe,
·
biegle mnoży i
dzieli liczby w zakresie 100,
·
rozumie, nazywa i
stosuje pojęcia: „czynniki”, „iloczyn”, „iloraz”, rozumie,
nazywa i stosuje sprawnie kolejność wykonywania czterech
podstawowych działań matematycznych i stosuje nawiasy,
·
oblicz iloczyny w
zakresie 100 różnymi sposobami, wykorzystując rozdzielność
mnożenia względem dodawania.
Ilustrowanie i wyrażanie: uczeń:
·
przedstawić
zjawiska i wydarzenia realne i fantastyczne z otaczającej
rzeczywistości, uwzględniając sceny zbiorowe, ruch postaci we
wspólnej akcji oraz w określonej przestrzeni,
·
potrafi
przedstawić sceny i sytuacje uwzględniając nastrój, inspirowane
przeżyciami, porami roku, utworami literackimi i muzycznymi.
Kształtowanie: uczeń:
·
potrafi
projektować i wykonywać płaskie i przestrzenne formy użytkowe na
potrzeby własne i zespołu z zastosowaniem układu symetrycznego
jedno- lub wieloosiowego,
·
zna różnorodne
funkcje dzieł plastycznych z dziedziny malarstwa, architektury,
rzeźby i scenografii,
·
wyróżnia i nazywa
symetrię jedno- i wieloosiową jako cechę układu elementów na
płaszczyźnie i w przestrzeni,
·
potrafi ocenić
cechy przedmiotów i zjawisk występujących w otoczeniu, wyróżniać
je i nazwać: kształt, wielkość i proporcje, położenie i
oddalenie, barwę i fakturę,
·
dostrzega i
określa ruch i zmiany położenia części ciała ludzi i
zwierząt w zależności od wykonywanych czynności,
·
określa układy
przedmiotów i zjawisk występujących w jego otoczeniu w symetrii
jedno- i wieloosiowej,
·
Prawidłowo stosuje
narzędzi i materiały,
·
Bezbłędnie
recytuje rytmicznie teksty,
·
Śpiewa piosenki w
skali przewidzianej dla ucznia klasy drugiej,
·
Gra melodie oparte
na poznanych dźwiękach,
·
Określa nastrój
utworu,
·
Potrafi odczytać
różnicę wysokości i długości trwania dźwięków (zapis nutowy),
·
Zna nazwy literowe
i solmizacyjne wprowadzonych nut,
·
Wykazuje się
umiejętnościami w zakresie gry na instrumentach,
·
Tworzy
improwizacje ruchowe do podanego tematu muzycznego,
·
Rozpoznaje głosy
ludzkie ( sopran, bas, tenor, alt) oraz barwę instrumentów
muzycznych,
·
Wykonane prace są
zawsze estetyczne i pomysłowe, zna zasady BHP, potrafi
prawidłowo zaplanować własną pracę,
·
Rozróżnia
materiały papiernicze, włókiennicze, metalowe, produkty
spożywcze,
·
Potrafi sprawnie
posługiwać się narzędziami i przyborami,
·
Potrafi dokonać
podziału na surowce, półfabrykaty i surowce gotowe,
·
Zna technologię
wytwarzania, formowania kartonu, drutu, przecinania tkaniny,
fastrygowania, rozdrabniania owoców i warzyw,
·
Czyta samodzielnie
schematy montażowe i ideowe oraz zna wybrane symbole i znaki
powszechnej informacji,
·
Potrafi zmontować
modele urządzeń technicznych z zestawów gotowych elementów,
·
Potrafi zastosować
wagę w praktycznym działaniu, zna różne rodzaje wag,
·
Zna, wymienia i
stosuje urządzenia do mierzenia czasu i pisania (dawne i
współczesne),
·
Wie, na czym
polega praca ludności w najbliższej okolicy oraz wymienia
zakłady pracy i narzędzia w nich stosowane. |