RAPORT MIERZENIA JAKO ŚCI PRACY SZKOŁYW PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 24 ROK SZKOLNY 2005/2006
Spis tre ści :
ŁY Nazwa i imi ę szkoły Publiczna Szkoła Podstawowaim. Przyja źni Narodów ŚwiataNumer szko ły 24Imi ę i nazwisko dyrektora Anna Prokopowicz ADRESUlica Gorzo łki Nr 4 Kod pocztowy 45-627Miejscowo ść Opole Telefon (077) 4563714Gmina Opole Fax (077) 4563714 Powiat Opole e-mail psp24op@interia.pl Województwo Opolskie www wodip.opole.pl/~sp24opole/ ORGAN PROWADZĄCY SZKOŁĘ Nazwa Miasto Opole Adres Rynek - Ratusz Sposób obs ługi finansowej Jednostka budżetowaPrzewodnicz ący Rady Rodziców Maria BlachaPrzewodnicz ący Rady Szkoły Mirela UlrichWizytator KO Bogumi ła Krzaczkowska - Gęsiewicz
CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY Liczba oddzia łów 16 Liczba sal lekcyjnych 16 Zmianowość 1Liczba uczniów 354 Liczba nauczycieli ( w przeliczeniu na pe łne etaty ) 37,08Personel pomocniczy ( w przeliczeniu na pe łne etaty ) 22,75
Ad. 2 II ZAKRES PRZEPROWADZONYCH BADA Ń I ICH WYNIKI1. Zakres bada ń.W roku szkolnym 2005/2006 w ramach nadzoru pedagogicznego zbadano zagadnienia z wybranych dzia łów i obszarów pracy szkoły. W danym standardzie koncentrowano się na wskaźnikach wynikających z planu rozwoju szkoły, analizy wyników mierzenia jakości w roku szkolnym 2004/2005 oraz wewnątrzszkolnego systemu zapewnienia jakości.2. Wyniki bada ń.Dzia ł : Koncepcja pracy szkołyObszar : I.3. Promocja Wska źnik : Szkoła prezentuje swoje osiągnięcia w środowiskuCelem bada ń było stwierdzenie stanu faktycznego promowania osiągnięć Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 24 w Opolu w środowisku w roku szkolnym 2005/2006. W poniższych poczynaniach oparto się o :- dokumentacj ę zespołu ds. promocji szkoły,- ankiet ę.Z dokumentacji zespo łu wynika, ze w roku szkolnym 2005/2006 odbyły się następujące imprezy promujące szkołę :
Kalendarz wspólnych imprez „ Szkó ł siostrzanych ” na rok szkolny 2005/2006 :Europejski Dzie ń Wiosny – IIIŚwięto szkoły PSP-24 – V Dni Otwartych Drzwi – IV Święto szkoły w gimnazjum – V Festyn Bo żonarodzeniowy w PG-2 – 14.XIIDzie ń Rodziny w PSP-24 – przedstawienie przygotowane przez uczniów PG-2 – 22.XIISpotkanie integracyjne „ Mecz na szczycie ” – XII, I O wi ększości przeprowadzonych w szkole imprez ukazały się wzmianki w mediach. Były to : NTO, Panorama Opolska, Gazeta Wyborcza, „ Beczka ”, Radio Opole, TV3 – ogółem 18 informacji.Oprócz tego nasza szko ła posiada stronę internetową, na której głównie prezentowane są osiągnięcia i wydarzenia z życia placówki. Szkoła jest także promowana poprzez działalność Rady Rodziców. Gazetki szkolne np. „ Szkolne wieści ”, plakaty, ulotki informują środowisko o bieżących wydarzeniach i imprezach szkolnych.Osi ągnięcia uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 24 w Opolu są dobrze promowane w środowisku. Należałoby jednak zachęcać rodziców do korzystania w większym stopniu z wiadomości umieszczonych na stronie internetowej szkoły.Dzia ł : Zarządzanie i organizacjaObszar : II.2. Rozwój zawodowy nauczycieli Wska źnik : Doskonalenie zawodowe nauczycieli jest prowadzone zgodnie z programem rozwoju szkoły oraz potrzebami nauczycieli Doskonalenie nauczycieli w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 24 przebiega zgodnie z potrzebami szkoły. Najczęściej wybierane formy doskonalenia to :znajomo ść języków obcych ( j. angielski ) – 10 naucz.doskonalenie metod nauczania i wychowania – 14 naucz. ewaluacja i mierzenie jako ści pracy własnej nauczycieli i pracy szkoły - 3 naucz.promocja zdrowia, profilaktyka i umiej kszta Dzia ł : KształcenieObszar : III.1. Programy nauczania Wska źnik : Programy nauczania realizowane w szkole są dostosowane do potrzeb, możliwości i aspiracji uczniówProgramy nauczania realizowane w szkole pochodz ą :z listy dopuszczonych przez MENiS, z listy MENiS z autorskimi modyfikacjami oraz 1 program zatwierdzony przez Komisj ę Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski ( narzucony przez Referat Katechetyczny Kurii Biskupiej w Opolu ).Zatwierdzone programy nauczania pozwalaj ą realizować zadania szkoły zapisane w „ Podstawie programowej kształcenia ogólnego …” w 100%.Podczas realizacji programów nauczyciele dostosowuj ą wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia : N – 100 %, R – 70 %, aż 17 % nie ma zdania.Tre ści nauczania wybranych przez nauczycieli programów są dostosowane do możliwości edukacyjnych uczniów : N – 100 %, R – 80 %, 13 % nie ma zdania.Programy nauczania s ą dostosowane do standardów wymagań egzaminacyjnych : N – 96 %.Motywem wyboru programów nauczania przez nauczycieli by ło : ich dobre opracowanie pod kątem metodycznym – 23 N co stanowi 85 %, kontynuacja z lat poprzednich – 17 N co stanowi 65 %.Programy uwzgl ędniają aspiracje uczniów : N – 92 %, U – 82 %.Realizowane programy spe łniają oczekiwania : N – 96 %, R – 91 %, 8 % nie ma zdania.Zdaniem rodziców, oferta edukacyjna szko ły umożliwia przygotowanie ich dziecka do sprawdzianu kompetencji w 100 %. Uczniowie, poziom swojego przygotowania do sprawdzianu oceniają na 89 %.N – nauczyciele R – rodzice U – uczniowie Dział : Kształcenie Obszar : III.3. Przebieg procesu kszta łceniaWska źnik : Treści kształcenia są realizowane zgodnie z przyjętymi planami nauczaniaNa podstawie sprawozda ń liderów zespołów przedmiotowych stwierdzić można, że treści kształcenia realizowane są zgodnie z przyjętym planem. Drobne zmiany, których dokonywali nauczyciele wynikały z potrzeb uczniów, napływem konkursów zewnętrznych wcześniej nie planowanych. Niewielkie przesunięcia stąd wynikające nie miały wpływu na realizację całego planu. Dokonywano korekt pozwalających zrealizować wszystkie treści zawarte w podstawie programowej.Jedynie w nauczaniu indywidualnym nie zosta ły zrealizowane wszystkie treści. Powodem tego były częste nieobecności uczniów na zajęciach lub zawieszenie planowanych zajęć z powodu udziału nauczycieli uczących w imprezach ogólnoszkolnych lub klasowych.Dzia ł : KształcenieObszar : III.3. Przebieg procesu kszta łceniaWska źnik : Wymagania edukacyjne wobec uczniów są precyzyjnie określone i dostosowane do ich indywidualnych możliwości i predyspozycji (dot. uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych)Wszyscy uczniowie obj ęci nauczaniem indywidualnym mieli dostosowane wymagania do ich predyspozycji i możliwości.Wszyscy uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych, których rodzice przekazali szkole opinie z poradni psychologiczno – pedagogicznej posiadali dostosowanie wymaga ń edukacyjnych do ich możliwości i potrzeb.Dzia ł : KształcenieObszar : III.3. Przebieg procesu kszta łceniaWska źnik : Uczniowie i rodzice znają wymagania edukacyjne oraz formy i sposoby oceniania ustalone przez nauczycieliZ analizy przeprowadzonych ankiet wynika że :Nauczyciele poinformowali rodziców i uczniów czego b ędą wymagali z poszczególnych przedmiotów.Szko ła zapewnia dostęp do dokumentu WSO.Z WSO zapoznali rodziców wychowawcy klas, dyrektor, jeden rodzic zapozna ł się samodzielnie.Rodzice zostali zapoznani z kryteriami oceny z zachowania ucznia. Zdaniem rodziców przyj ęte przez szkołę zasady oceniania nie zawsze pozwalają na obiektywne i sprawiedliwe ocenianie.Rodzice uwa żają, że ich dziecko jest oceniane systematycznie.Zdaniem rodziców dziecko ma mo żliwość poprawiania swoich ocen.Rodzice s ą na bieżąco i rzetelnie informowani o wynikach i postępach dziecka.Uczniowie naszej szko ły znają zasady WSO – 50 uczniów ( 100 % ).
Z zasadami WSO zostali zapoznani przez : - wychowawc ę – 47 uczniów ( 94 % ),- innego nauczyciela – 12 uczniów ( 24 % ), - pedagoga szkolnego – 6 uczniów ( 12 % ), - kogo - samodzielnie – 4 uczniów ( 8 % ). Wewn ątrzszkolny System Oceniania jest dostępny wg uczniów :- w bibliotece – 14 uczniów ( 28 % ), - u wychowawcy – 26 uczniów ( 52 % ), - u ka żdego nauczyciela – 26 uczniów ( 52 % ),- na korytarzach i w zeszytach – 10 uczniów ( 20 % ), - „ nie wiem ” – 4 uczniów ( 8 % ). Uczniowie uwa żają, że można pomóc innym w uzupełnianiu wiedzy dotyczącej WSO w następujący sposób :- cz ęste przypominanie i powtarzanie zasad WSO,- udost ępnianie ksero każdemu uczniowi,- zorganizowanie dodatkowych zaj ęć, celem wyjaśnienia niezrozumiałych zagadnień,- omawianie zagadnie ń WSO na lekcjach wychowawczych,- umieszczenie dokumentu WSO na gazetkach klasowych w ka żdej sali lekcyjnej.Uczniowie naszej szko ły uważają, że system oceniania jest przestrzegany przez :- wszystkich nauczycieli – 34 uczniów ( 68 % ), - wi ększość nauczycieli – 15 uczniów ( 30 % ),- niektórych nauczycieli – 1 ucze ń ( 2 % ).Dzia ł : KształcenieObszar : III.4. Efekty kszta łceniaWska źnik : Realizacja programów nauczania zapewnia uczniom spełnianie standardów wymagań edukacyjnychW/w wska źnik był jednym z elementów analizy wyników sprawdzianu kompetencji pt. „ Pszczoły i miody ”, której dokonano na radzie pedagogicznej w dniu 21.06.br. Stwierdzono, że realizacja programów nauczania przebiegała prawidłowo i stworzyła uczniom możliwości spełnienia standardów egzaminacyjnych oraz sformułowano wnioski do dalszego doskonalenia pracy w w/w zakresie.Dzia ł : KształcenieObszar : III.4. Efekty kszta łceniaWska źnik : Szkoła przygotowuje uczniów do kolejnego etapu kształceniaW zespo łach przedmiotowych Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 24 w Opolu przeprowadzono analizę wyników sprawdzianu „ na wejściu ” w klasach pierwszych Publicznego Gimnazjum Nr 2 w Opolu. Osiągnięte wyniki porównano z ocenami końcoworocznymi z poszczególnych przedmiotów.W zespo łach przedmiotowych szkół siostrzanych omówiono wyniki sprawdzianu „ na wejściu ” w klasach pierwszych gimnazjum.Przeprowadzono w śród uczniów klas pierwszych Publicznego Gimnazjum Nr 2 w Opolu ( absolwentów Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 24 w Opolu ) ankietę, badającą przygotowanie uczniów do podjęcia nauki w gimnazjum.Porównanie wyników osi ągniętych przez absolwentów Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 24 w Opolu w sprawdzianach „ na wejściu ” z ich ocenami końcoworocznymi w klasie szóstej, pozwala stwierdzić, że szkoła dobrze przygotowuje uczniów do kolejnego etapu kształcenia ( załącznik nr 1, 2 ). Opinię tę potwierdzają nauczyciele Publicznego Gimnazjum Nr 2 w Opolu.W kilku przypadkach pojawi ły się wyraźne rozbieżności, które mogą być wynikiem trudnej aklimatyzacji w nowym środowisku. Byli to uczniowie, którzy jako przyczyny trudnego przejścia do gimnazjum, podawali :- przywi ązanie do „ starej ” klasy, szkoły, nauczycieli,- nowych kolegów, nauczycieli i środowisko.Porównanie średniej ocen z I semestru I klasy gimnazjum oraz końcoworocznych w klasie VI, wskazuje, ze wartości te są do siebie zbliżone.Dzia ł : Wychowanie i opiekaObszar : IV.2. Praca wychowawcza i profilaktyczna szko łyWska źnik : Uczniowie uczą się planowania własnej przyszłości Prawie we wszystkich klasach zagadnienia planowania przyszłości były poruszane. W klasach : IV – 4 tematy, V – 7 tematów, VI – 7 tematów.W klasach III uczeniem si ę planowania własnej przyszłości zajmowano się na zajęciach edukacyjnych np. Dzień Dziecka – „ Kim chciałbym być ? ” lub przy okazji realizacji danego tematu : praca ludzi w różnych zawodach. Wskazywany był również uczniom sens nauki jako ważny element w planowaniu przyszłości. Najczęściej tematy o planowaniu przyszłości poruszane były na godzinach wychowawczych, języku polskim oraz historii i języku niemieckim.Wyniki sprawdzianów kompetencji 1) Sprawdzian zewn ętrzny :Oddzia ły : 6a – 27,16b – 28,8 6c – 28,3 Szko ła : 28,1W rankingu szkó ł miasta Opola nastąpił wzrost o 7 pozycji w stosunku do roku szkolnego 2005/2006.Na radzie pedagogicznej dokonano wnikliwej analizy tegorocznych wyników sprawdzianu i sformu łowano następujące wnioski :Nauczyciele j. polskiego klas VI przeprowadz ą sprawdzian umiejętności rozpoznawania środków artystycznych ( odp. nauczyciele j. polskiego, termin : I semestr 2006/2007 ).Podczas sprawdzania prac pisemnych nale ży zwracać uwagę na układ graficzny zapisów ( odp. wszyscy nauczyciele ).Przeprowadzi ć w każdej klasie sprawdzian sprawdzający standard 5.3 ( odp. nauczyciele nauczania zintegrowanego, przyrody, matematyki, historii – przez cały rok ).Podczas zast ępstw za nieobecnych nauczycieli organizować zajęcia z wykorzystaniem testów sprawdzających standardy edukacyjne ( odp. nauczyciele wszystkich zajęć edukacyjnych – cały rok ).Kontynuowa ć prowadzenie zeszytów lektur w kl. I – VI ( odp. nauczyciele kształcenia zintegrowanego i j. polskiego – cały rok ).Zaplanowa ć w systemie szkolnego doskonalenia działanie związane z motywowaniem uczniów do uczenia się ( odp. zespół WDN – IX 2006 ).W bie żących testach i sprawdzianach uwzględniać zadania odpowiadające standardom egzaminacyjnym ( odp. wszyscy nauczyciele – cały rok ).2) Sprawdziany wewn ętrzne :Przeprowadzono sprawdziany kompetencji w n/w oddzia łach :Klasy IV Średni wynik 67 % w tym : 29,2p./43p. Czytanie – 70,5 % 7p./10p. Pisanie – 66 % 7,9p./12p. Rozumowanie – 70 % 4,9p./7p. Wykorzystywanie wiedzy – 64 % 9p./14p. Klasy I - Test „ Na wej ściu ”Średnia Ib 33,7 p./46 p. 73,3% Średnia Ia 32,6 p./46 p. 70,9% Średnia w szkole 33,2 p./46p. ( 72 % ) Wg przyj ętych poziomów 1-6 wynik mieści się w górnej granicy poziomu IV.Klasy V – sprawdzian „ Dom ” Średni wynik – 25,3p./40p. 63,3% Czytanie – 7,6p./10p. 75,9 % Pisanie – 8,4p./12p. 70,3 % Rozumowanie – 2,1p./6p. 35,7 % Korzystanie z informacji - 1p./1p. 100 % Wykorzystywanie wiedzy - 7,6p./11p. 69,3 % „ Biblioteka ” Średni wynik – 25,5p./40p. 63,8 % Czytanie – 8,3p./11p. 75,7 % Pisanie – 4,6p./10p. 45,7 % Rozumowanie – 3,7p./6p. 62,2 % Korzystanie z informacji - 1,97p./2p 98,4 % Wykorzystywanie wiedzy - 7,3p./11p. 66 % Klasy VI – sprawdzian „ Przed telewizorem ” Średnia szkoły - 27,4p./40p. 68,5 % Pisanie – 8,2p./12p. 68,3 % Czytanie – 7,44p./10p. 74,4 % Rozumowanie – 5,6p./8p. 70 % Korzystanie z informacji – 1,7p./2p. 85 % Wykorzystywanie wiedzy – 4,63p./8p. 57,9 % „ Wspólne planowanie ” „ W wodzie ” Średnia szkoły - 27,6p./40p. 69 % 30,3 p./40p. 75,8 % Pisanie – 9,2p./13p. 70,8 % 6,7p./10p. 67 % Czytanie – 4,6p./6p. 76,7 % 8,5p./10p. 84,5 % Rozumowanie – 7p./10p. 70 % 6,2p./8p. 77,3 % Korzystanie z informacji – 1,6p./2p. 80 % 3,1p./4p. 77,3 % Wykorzystywanie wiedzy – 5,2p./9p. 57,8 % 6,2p./8p. 77 % Klasy III - Test kompetencji na zako ńczenie zintegrowanej edukacjiwczesnoszkolnej Średni wynik – 68,5p./78p. 87,8 % Czytanie – 2,95p./3p. 98,4 % Pisanie – 22,9p./25p. 91,5 % Rozumowanie – 10,6p./13p. 81,9 % Wykorzystywanie wiedzy – 32,5p./37p. 87,9 % Po przeprowadzeniu poszczególnych sprawdzianów kompetencji, sprawdzeniu prac oraz opracowaniu wyników przekazywano je wychowawcom klas, nauczycielom ucz ącym w poszczególnych klasach celem dokonania analizy wyników i wyciagnięcia wniosków do dalszej pracy z uczniami.Po sprawdzianie „ Dom ” przedstawiciele zespo łu zorganizowali zebranie z rodzicami uczniów klas V, podczas którego omówiono wyniki sprawdzianu oraz udzielono bogatych wskazówek na temat, jak pomóc dziecku w dobrym przygotowaniu do sprawdzianu kompetencji.Cz łonkowie zespołu ( jednocześnie wychowawcy klas VIa i VIb ) omówili wyniki sprawdzianu na zebraniu z rodzicami. Zapoznano z wnioskami do dalszej pracy.Po ogólnopolskim sprawdzianie kompetencji wychowawcy przeprowadzili ankiet ę wśród uczniów klas VI. Opracowano wyniki ankiety.Dokonano prezentacji wyników sprawdzianu na gazetce szkolnej. Wychowawcy klas VI indywidualnie zapoznali uczniów i rodziców z wynikami sprawdzianu. Ad. 3 ŁABE STRONY SZKOŁYSILNE STRONY Programy i plany nauczania s Rodzice pozytywnie oceniaj ą ofertę edukacyjną szkoły i indywidualne traktowanie uczniów.Szko ła dobrze przygotowuje uczniów do kolejnego etapu kształcenia.Uczniowie bardzo ch ętnie i licznie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych w tym sportowych.Nauczyciele cz ęsto stosują aktywizujące metody nauczania i stale podnoszą swoje kwalifikacje.Wzrasta liczba rodziców aktywnie wspó łpracujących ze szkołą.Wzrost czytelnictwa w śród uczniów.Dobre relacje w stosunkach nauczyciel – ucze ń.Wzrost świadomości uczniów w zakresie troski o zdrowie.Wra żliwość uczniów na krzywdę innych.Dba łość o przestrzeganie praw ucznia.Promocja szko ły w środowisku lokalnym.Du ża troska o bezpieczeństwo uczniów i pracowników.Bardzo dobra baza komputerowa. S ŁABE STRONYNie wszyscy uczniowie i rodzice dobrze znaj ą WSO.Wyst ępują sytuacje utrudniające pracę zespołową np. : nieterminowe lub niedokładne przygotowanie materiałów przez niektórych członków rady pedagogicznej.Trudno ści z realizacją celów i treści programowych wśród uczniów objętych nauczaniem indywidualnym ( powód absencja chorobowa uczniów ).Zbyt ma ła na stronie internetowej szkoły promocja działań podejmowanych w klasach IV – VI.Ad. 4 W zadaniach zespo Opracowa ć 3 - letni plan realizacji ścieżek edukacyjnych ( odp. zespoły klasowe klas IV, termin – listopad ).W zespo łach klasowych opracować na rok szkolny 2006/2007 plan działań zmierzający do rozwijania zainteresowań uczniów ( odp. wychowawcy klas, termin – 15.X ).Temat bezpiecze ństwa dzieci omówić na jednym z zebrań z rodzicami ( odp. wychowawcy klas, termin – I semestr ).Poprawi ć organizację i jakość pełnionych dyżurów nauczycielskich ( odp. v-ce dyr., inspektor BHP, osoby pełniące dyżury, termin – cały rok szkolny ).Udoskonali ć sposób informowania uczniów i rodziców o WSO ( np. gazetka dla uczniów i rodziców, strona internetowa szkoły , odp. M. Zaraś, A. Matukin – Pakuszyńska, J. Wołk, A. Kochanowska, A. Oleszczuk – Biernacka, A. Grzesik ).Propagowa ć wśród rodziców oferty kursów i szkoleń przeznaczonych dla nich, w tym dotyczące sposobów efektywnego uczenia się ( odp. opiekun gazetki dla rodziców i p. J. Hołda, termin – cały rok szkolny ).Propagowanie czytelnictwa poprzez zorganizowanie wypo życzania książek ( odp. wychowawcy klas I – III, termin – raz w miesiącu ).Zaplanowa ć i zrealizować zajęcia dotyczące planowania własnej przyszłości przez uczniów ( odp. wychowawcy klas I – VI, pedagog i psycholog szkolny, termin – min. raz w semestrze ).Organizatorzy uroczysto ści, imprez, konkursów i innych wydarzeń w życiu szkoły obowiązkowo przekazują informację do umieszczenia na stronie internetowej szkoły ( odp. wychowawcy klas I – VI, pedagog i psycholog szkolny, termin – cały rok ).Osoby odpowiedzialne za prowadzenie strony internetowej szko ły przygotują na podstawie dokumentacji szkolnej harmonogram imprez, uroczystości itp., o których informacje powinny być zamieszczone na powyższej stronie ( odp. A. Oleszczuk – Biernacka, Z. Kurek, A. Kochanowska, termin – IX ).Na wywiadówkach przypomnie ć rodzicom adres strony internetowej szkoły ( odp. wychowawcy klas, termin – IX, I ).
Agata, e-mail: stronapsp24@wp.pl
|