Przedmiotowy System Oceniania Technika 4 - 6
Nauczyciel:
Zygmunt Kurek
Klasy: IV,VI
Obowiązkowe wyposażenie ucznia na zajęciach:
Zeszyt przedmiotowy w kratkę- wystarczy na trzy lata nauki techniki przybory do
pisania +ołówek, gumka, kredki, temperówka, linijka.
Podręcznik z ćwiczeniami - Jak to działa? Lech Łabecki - klasy 4
Zeszyt ćwiczeń
TECHNIKA 4-6 Lech Łabecki - Klasy VI
W zależności od planowanych zadań wytwórczych uczniowie przynoszą na zajęcia
niezbędne materiały i sprzęt konieczne do pracy na lekcji, które nauczyciel
podaje w zeszycie przedmiotowym z niezbędnym wyprzedzeniem.
Obszary oceniania:
Ocenianiu podlegają
-wiadomości
-umiejętności
- stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych
-aktywność
-praca w grupie
-zachowania i postawy
Skala ocen:
Oceny bieżące i klasyfikacyjne (końcoworoczne i semestralne) ustala się w
stopniach wg następującej skali:
(6) celujący
(5) bardzo dobry
(4) dobry
(3) dostateczny
(2) dopuszczający
(1) niedostateczny
Przy ocenach bieżących i semestralnych dopuszcza się stosowanie znaku (+) lub
(-)
Sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:
Obowiązuje skala ocen od 1 do 6. Uczeń otrzymuje oceny za:
formy pisemne sprawdzające wiedzę (np. niezbędną do uzyskania karty rowerowej )
formy ustne: odpowiedzi, prezentacja (1 w sem)
formy praktyczne: prace wytwórcze (indywidualne, zespołowe), ćwiczenia
praktyczne –ocena pracy finalnej
obserwacja pracy uczniów (na lekcji z działaniami wytwórczymi·
)
zeszyt przedmiotowy ( 1 w sem)
aktywność na zajęciach – system znaków + lub – (3 znaki + to bdb, 3 znaki –
to ndst. )
zachowanie i postawa – system znaków + lub – (3 znaki + to bdb, 3 znaki – to
ndst. )
Informacje o postępach ucznia są jawne i odnotowane w dzienniku klasowym. Uczeń
może zastrzec jedynie do własnej wiadomości swoje oceny.
Wymagania szczegółowe na poszczególne oceny :
Ocena celująca:
- uczeń opanował w stopniu bardzo dobrym wiedzę i umiejętności przewidziane
programem nauczania w danej klasie a ponadto posiadł wiedzę i umiejętności
znacznie przekraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie,
samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia
- wyróżnia się dużą aktywnością i zaangażowaniem na zajęciach
- osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych kwalifikuje się do finałów na
szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym
- jego zachowania i postawy są nienaganne
- korzysta z różnorodnych źródeł informacji
- jest twórczy i kreatywny
- lub posiada inne porównywalne osiągnięcia
- wzorowo prowadzi swój zeszyt przedmiotowy
Ocena bardzo dobra:
- uczeń opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności, określony programem
nauczania przedmiotu w danej klasie
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje
problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w
nowych sytuacjach
- jego zachowania i postawy są nienaganne
- korzysta z różnorodnych źródeł informacji
- bardzo dobrze prowadzi swój zeszyt przedmiotowy
Ocena dobra
- uczeń opanował wiadomości i umiejętności na poziomie przekraczającym wymagania
opisane w podstawie programowej oraz
- poprawnie stosuje wiadomości
- rozwiązuje samodzielnie typowe zadania praktyczne
- jego postawy i zachowania są poprawne
- dobrze prowadzi zeszyt przedmiotowy
Ocena dostateczna
- uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej
klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej
oraz
- rozwiązuje typowe zadania praktyczne o średnim stopniu trudności
- jego zachowania i postawy są poprawne
- prowadzi zeszyt przedmiotowy
Ocena dopuszczająca
Uczeń rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania teoretyczne i praktyczne typowe o
niewielkim stopniu trudności, ale
- nie spełnia wymagań zawartych w podstawie programowej
- braki w opanowaniu minimum programowego nie przekreślają możliwości uzyskania
przez ucznia
podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki
- jego zachowania i postawy są poprawne
- prowadzi zeszyt przedmiotowy
Ocena niedostateczna
Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej
przedmiotu nauczania w danej klasie a braki w wiadomościach i umiejętnościach
uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu oraz
-nie jest w stanie wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności
- nie oddaje prac wytwórczych
Dla uczniów posiadających opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej kryteria
oceniania są dostosowane do ich poziomu umiejętności i możliwości.
Dostosowanie wymagań dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wymagania dostosowuje się dla uczniów indywidualnie na podstawie konkretnej
opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Słaba technika i tempo czytania, rzutują na ogólne zrozumienie tekstów i poleceń
wobec czego nauczyciel wydłuża się czas przeznaczony na przyswojenie modułów
tematycznych, na udzielenie odpowiedzi ustnych, pozwala pisać sprawdzian w
czasie dłuższym od pozostałych uczniów, dodatkowo wyjaśnia i nakierowuje na
prawidłowy tok myślenia.
Ilość błędów ortograficznych nie wpływa w żaden sposób na końcową ocenę ze
sprawdzianów, czy kartkówek i ocenę z prowadzenia zeszytu.
W indywidualnych, uzasadnionych przypadkach dopuszcza się, by na sprawdzianie
uczeń wybrał sobie z gotowego zestawu połowę zadań(te, które są dla niego
najłatwiejsze).
Nauczyciel wydłuża uczniowi z dysfunkcjami czas potrzebny na poprawę oceny ze
sprawdzianu.
Dopuszcza się możliwość ustnego odpytywania podczas konsultacji indywidualnych.
Zasady pracy z uczniem zdolnym
włączanie ucznia do pomocy w prowadzeniu zajęć
kierowanie przez ucznia praca zespołową
udział w konkursach przedmiotowych
zaangażowanie w pomoc koleżeńską i przygotowanie uroczystości klasowych i
szkolnych
zadania dodatkowe
Zasady zgłaszania nieprzygotowania do lekcji:
Uczeń może zgłosić brak obowiązkowego wyposażenia lub przygotowania do zajęć nie
podając przyczyny dwa razy w semestrze. Trzeci raz oznacza cząstkową ocenę
nast..
Brak przygotowania spowodowany dłuższą nieobecnością rozpatruje się
indywidualnie w terminie dwóch tygodni po powrocie do szkoły.
Zasady poprawiania ocen cząstkowych:
Uczeń może poprawić wyłącznie ocenę niedostateczną. Na poprawienie oceny ma 7
dni od momentu jej otrzymania. Poprawa odbywa się na konsultacjach
indywidualnych po wcześniejszym umówieniu z nauczycielem jej warunków.
Zasady poprawiania ocen śródrocznych i końcoworocznych:
W przypadku, gdy uczeń wywiązywał się pilnie i terminowo ze wszystkich
zobowiązań bez większych efektów przekładających się na wysokie oceny może
ubiegać się o jej podwyższenie zgodnie z WSO.
Ocenianiu podlegaj
Czytanie
Pisanie
Rozumowanie
Korzystanie z informacji
Wykorzystanie wiedzy w praktyce