PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA nr 24 w OPOLU IM. PRZYJAŹNI NARODÓW ŚWIATA adres: 45627 Opole, ul Gorzołki 4, tel./ fax (077)4563714, e-mail: psp24op@interia.pl |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
INFORMACJE OGÓLNE
|
Od 1 września 2004 r. nasza szkoła uczestniczy w realizacji międzynarodowego Programu Socrates Comenius.
Nadrzędnym celem Programu jest poprawa jakości edukacji we wszystkich krajach europejskich poprzez:
Projekty edukacyjne w ramach Programu Socrates Comenius są realizowane przez zespoły międzynarodowe, gdzie jeden z partnerów musi być z UE, a finansowane są ze środków unijnych.
Nasz projekt będzie realizowany przez uczniów i nauczycieli trzech europejskich szkół, w tym naszej. Głównym koordynatorem projektu jest szkoła w Anglii, a w naszej szkole koordynatorem jest p. Aneta Teper-Ćwirko. Niniejszy projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Wspólnoty Europejskiej w ramach programu Socrates - Comenius. Treści samego projektu lub materiałów nie odzwierciedlają stanowiska Komisji Europejskiej czy Agencji Narodowej w danej sprawie, a w związku z tym, ani Komisja Europejska, ani Agencja Narodowa nie ponosi za nie odpowiedzialności.
W pierwszym roku realizacji projektu uczniowie naszej szkoły poznają zasady zdrowego żywienia i potrawy charakterystyczne dla Anglii i Szwecji. W drugim roku będzie to poznanie zabytków architektury angielskiej i szwedzkiej. W trzecim roku - poznanie gier i zabaw popularnych w Anglii i Szwecji. Podczas wizyty roboczej w Blewbury w Anglii ustalono, że każda szkoła będzie opracowywać zagadnienie dotyczące zdrowego śniadania. Podczas zebrania nauczycieli naszej szkoły przydzielono zadania poszczególnym klasom i osobom:
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU SOKRATES COMENIUS rok szk.2004/2005 WRZESIEŃ1. Wykonanie prezentacji klas w formie plansz ze zdjęciem klasy wraz z wychowawcą i listą uczniów. Dodatkowo, niektóre klasy dołączyły listy o klasie napisane w języku angielskim: kl. 2a – wych. A. Kochanowska kl. 2c – wych. J. Wołk kl. 3a – wych. A. Grzesik kl. 5b – wych. A. Ćwirko PAŹDZIERNIKI. 1. Zorganizowanie we wszystkich klasach -19.10.2004r. – DNIA KOLEKCJONERA ŚMIECI, podczas którego zbierano opakowania po śniadaniach. 2. Przeprowadzenie ankiety POŻYWIENIE dotyczącej nawyków żywieniowych uczniów z klas młodszych, opracowanej przez panie A. Kochanowską i E. Drajewicz oraz zapoznanie dzieci z jej wynikami. 3. Zorganizowanie we wszystkich klasach -29.10.2004r.- DNIA BADACZA ŚMIECI, podczas którego uczniowie pod opieką pani A. Oleszczuk-Biernackiej posegregowali zebrane śmieci na tzw. zdrowe i niezdrowe, przeliczyli je, a następnie zrobili z nich na korytarzu wystawkę. 4. Zorganizowanie zajęć na temat: „Z czym kojarzy Ci się słowo żywność?” (metodą „burzy mózgów” : Klasa 5a –Aneta Ćwirko Klasa 5b – Barbara Szwach 5. Przeprowadzenie ankiety ZDROWE POŻYWIENIE w klasach IV-VI przez panią Monikę Leszyńską, 100 uczestników 6. Przeprowadzenie zajęć przez panią Szwach „Szukamy symbolu zdrowia, malujemy go z uwzględnieniem waloru barwy.”- klasa 5c 7. Przeprowadzenie zajęć przez panią B. Szwach „Rodzaje plam, martwa natura ze zdrową żywnością plamami miękkimi”- klasa 4a II. Przeprowadzenie sejmików klasowych na temat: 1. „Pożywienie- jedzenie- z czym się kojarzą oba hasła” oraz „Co należy zrobić, aby nie jeść złych produktów?” metodą dyskusji- „burzą mózgów” w: kl. 2a-wych. A. Kochanowska kl. 2b-wych. K. Kaszubska kl. 2c-wych. J Wołk 2. Co kojarzy mi się z hasłem „Pożywienie”? oraz propozycje działań do tego hasła, wraz z wyborem najciekawszych z nich -metodą dyskusji „burzą mózgów” oraz w formie mapy mentalnej w kl. 3a - wych. A. Grzesik 3. „Cele i zadania projektu Sokrates- Comenius, w którego realizacji będziemy brać udział w kl. 3b - wych. G. Filipowska. 4. „Moje pierwsze skojarzenia ze słowem „Pożywienie” w formie warsztatów w kl. 3b- wych. G. Filipowska. 5. „Co jemy na śniadanie”- dyskusja na temat produktów zdrowych i niezdrowych, opracowanie przykładowego zestawu zdrowego śniadania- w kl. 3c - wych. A. Dembolecka. 6. Przeprowadzenie sejmiku klasowego „Was essen wir in der Pause?” – grupa I i II, p. Karina Żwak III. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych w ramach: 1. Edukacji zdrowotnej- Wykonanie piramidy żywienia- w kl. 1a - wych. J. Hołda. 2. Edukacji techniczno- zdrowotnej- Wykonanie przykładowego zdrowego śniadania – pasty jajecznej - w kl. 1a - wych. J. Hołda. LISTOPAD I. W celu ujednolicenia we wszystkich klasach zapisu działań w ramach projektu Sokrates Comenius, opracowano zasady ich dokumentowania- zadanie zrealizowała A. Grzesik - koordynator projektu w kl. I-III. II. Przeprowadzenie sejmików klasowych na temat: 1. „Zdrowe śniadanie” -propozycje uczniów dotyczące dalszych działań w zakresie zdrowego śniadania, zadanie zrealizowano metodę dyskusji -„burzą mózgów” - w kl. 3c - wych. A. Dembolecka. 2. Z czym kojarzy ci się hasło „zdrowe śniadanie”?- opracowanie propozycji działań do realizacji tego hasła w klasie- pracowano metodą kuli śniegowej czyli dyskusji piramidowej – w kl. 3a - wych. A. Grzesik. 3. Zdrowe śniadanie- propozycje działań do realizacji tego hasła, zadanie zrealizowano metodą dyskusji tzw.„dywanikiem pomysłów” – w kl. 3b - wych. G. Filipowska. III. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych w ramach: 1. Edukacji zdrowotnej- „Poznanie wartości odżywczych produktów. Jakie witaminy znajdują się w poszczególnych produktach”- w kl. 1a - wych. J. Hołda. 2. Edukacji technicznej- Wykonanie surówek z warzyw i owoców wg gotowych i własnych przepisów- jako przykładowego sposobu na zdrowe śniadanie- w kl. 3a - wych. A. Grzesik. 3. Edukacji środowiskowej- Robimy sobie zdrowe śniadanko- surówki z owoców i warzyw wg własnych przepisów- w kl. 3b - wych. G. Filipowska. 4. Przeprowadzenie przez panią B. Szwach na kole plastycznym zajęć „Szukamy symboli pozdrowień, przygotowujemy sposób prezentacji pozdrowień dla naszych kolegów z Anglii i Szwecji. 5. Przeprowadzenie przez panią B. Szwach lekcji przyrody „Co moglibyśmy pokazać innym omawiając zdrowe śniadanie – szukamy propozycji” – klasa IV b. 6. Przygotowanie na płytach CD przez panią Szwach Hymnu Polski dla szkół realizujących wspólny projekt z Anglii i Szwecji. GRUDZIEŃI. Przeprowadzenie sejmików klasowych na temat: 1. „ Zdrowe śniadanie”- wykonanie plakatu ze zdrowymi produktami nadającymi się na drugie śniadanie w szkole, zastosowanie metody dyskusji „burzy mózgów” - w kl. 1b wych. J. Kościanowska. 2. „Po co jemy zdrowe śniadanie?”- wykonanie plakatów, na których przedstawiono w schemacie słońca zdrowe śniadanie i jego wpływ na poszczególne narządy, zastosowano metodę dyskusji „burzę mózgów”.- w kl. 2a- wych. A. Kochanowska. 3. „Dlaczego powinniśmy jeść zdrowe śniadanie?”, zastosowanie metody dyskusji „dywanik pomysłów”, w kl. 2b - wych. K. Kaszubska. 4. Piramida zdrowego śniadania- wykonanie w formie plakatu piramidy zdrowego śniadania, zastosowanie metody dyskusji „burzy mózgów”- w kl. 3c - wych. A. Dembolecka. 5. „Piszemy w języku angielskim życzenia świąteczne dla kolegów w Anglii i Szwecji”- zapisanie życzeń na wykonanych przez uczniów z kl. 1-3 kartkach świątecznych - w kl. 3a - wych. A. Grzesik. 6. Wysłanie listów do Anglii i życzeń świątecznych przez uczniów klasy 5a i 5b – odp Aneta Ćwirko (dzieci podały główne informacje o sobie, swoich hobby, swojej rodzinie oraz dołączyły kartki świąteczne z życzeniami bożonarodzeniowymi) 7. Wysłanie życzeń świątecznych do szkoły angielskiej i szwedzkiej dla dyrekcji, pracowników i uczniów – odp. Aneta Ćwirko (uczniowie z naszej szkoły wykonali kartki świąteczne- z pomocą pani Szwach) 8. Wysłanie listów do Szwecji – uczniowie klasy 6a odpowiadają na listy ze Szwecji – pani Monika Leszyńska nadzorowała pracę uczniów. II. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych w ramach: 1. Edukacji plastyczno- technicznej i środowiskowej-„Zdrowe śniadanie”- wpływ produktów spożywczych na organizm, wykonanie pracy plast.- tech. „Ludzik- Witaminka” – w kl. 2c - wych. J. Wołk. 2. Edukacji plastycznej: a) Wykonanie kartek świątecznych dla kolegów ze szkół w Anglii i Szwecji Kl. 2a - wych. A. Kochanowska Kl. 2b - wych. K. Kaszubska Kl. 2c - wych. J. Wołk Kl. 3a - wych. A. Grzesik Kl. 3b - wych. G. Filipowska Kl. 3c- wych. A. Dembolecka b) Wykonanie w formie książeczek pozdrowień i zwrotów grzecznościowych w j. polskim i j. angielskim przez: Kl. 2a - wych. A. Kochanowska Kl. 2b - wych. K. Kaszubska Kl. 2c - wych. J. Wołk Kl. 3c - wych. A. Demboleckap. B. Szwach z uczniami3. Język angielski – Napisanie listów do kolegów w Anglii- w formie uzupełnianki zdań - w kl. 3a - zadanie zrealizowała nauczycielka j. angielskiego - G. Bogucka- Ognisty. Lekcja wychowawcza w kl. 4a T: ZWRACAJ UWAGĘ NA TO CO JESZ! Dokonanie przeglądu i oceny swoich II śniadań pod kątem zdrowych i niezdrowych produktów. Wych. kl. E. Gawłowska. 5. Lekcja wychowawcza w kl. 4b T: PRZYGOTOWANIE ULOTKI DLA RODZICÓW „ JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO ZJEDZENIA I ŚNIADANIA W DOMU?” (wykonanie pierwszej części tego działania, wybranie najciekawszych rad wymyślonych przez uczniów ). Wych. kl. B. Szwach. 3. Lekcja wychowawcza w kl. 6a T: OPRACOWANIE REBUSÓW O ZDROWYM ŚNIADANIU- etap przygotowawczy. Wych. kl. A. Wielgosińska. 4. J. angielski w kl. 5a i 5b T: PISANIE LISTÓW I ŻYCZEŃ ŚWIĄTECZNYCH DO KOLEGÓW ZE SZKOŁY W BLEWBURY W ANGLII oraz ich wysłanie wraz z kartkami świątecznymi wykonanymi przez uczniów na kole plastycznym pod opieką p. B. Szwach. Zrealizowała A. Teper- Ćwirko. 5. J. angielski w kl. 6a T: NAPISANIE I WYSŁANIE ODPOWIEDZI NA LISTY UCZNIÓW ZE SZKOŁY W MALMO W SZWECJI. Zrealizowała M. Leszyńska. 6. Zajęcia w świetlicy szkolnej T: PRZYGOTOWANIE I UŁOŻENIE DEKORACJI STOŁU POD NAZWĄ „BOŻONARODZENIOWE I NOWOROCZNE ŚNIADANIE” Zrealizowały: I. Brzeżańska i A. Matukin- Pakuszyńska.
FORUM SWOBODNEJ WYPOWIEDZI W KL. I-IIIOdpowiedzialna E. Paradowska
DZIEŃ BADACZA ŚMIECI
klasa 1a klasa 1b
klasa 2a klasa 2b
klasa 2c klasa 3a
klasa 3b klasa 3c WIZYTA ROBOCZA 19 - 22 MAJA 2005 kliknij na zdjęcie, aby zobaczyć powiększenie Zwiedzanie Izby Tradycji Język angielski w kl. 3a Zajęcia w kl. 2a Spotkanie integracyjne z pracownikami szkoły Wizyta w Bruntalu - przed szkołą Sala gimnastyczna Zamek w Bruntalu Pałac w Mosznej Bierkowice
WIZYTA ROBOCZA 19 - 22 MAJA 2005 W dniach 19 - 22 maja gościliśmy nauczycieli ze szkół w Anglii i Szwecji współpracujących z naszą szkołą w ramach projektu Socrates - Comenius. Celem wizyty była praca nad wspólnie realizowanym projektem. Goście uczestniczyli również w zajęciach edukacyjnych, spotkaniu integracyjnym z pracownikami szkoły. W programie wizyty było również zwiedzanie Opola ( w tym Skansenu w Bierkowicach), zamku i parku w Mosznej. Dzięki uprzejmości dyrektora Základní Školy w Bruntalu pana Jižego Pozdiška goście odbyli wycieczkę do tego miasta. Zwiedzili szkołę, zamek i samo miasto. oprac. : A. Dembolecka A. Kochanowska A. Oleszczuk-Biernacka
Agata, Zygmunt, e-mail: stronapsp24@wp.pl
|