PSP nr 24 w Opolu
Rodzice w szkole
- Kontrakt-
Pierwszymi i najważniejszymi
towarzyszami podróży dziecka są Rodzice. To oni wskazują mu drogę i
kierunek. My, Nauczyciele wspieramy Rodziców w ich wysiłkach
wychowawczych. Z tej też przyczyny ważne jest, abyśmy towarzysząc
dziecku zmierzali w tym samym kierunku. Stąd Kontrakt Szkolny
zawierający prawa i obowiązki Rodziców oraz ustalający zasady
wzajemnej współpracy.
Rada Pedagogiczna
Publicznej Szkoły
Podstawowej nr 24
im. Przyjaźni Narodów
Świata w Opolu
„Nie jestem nauczycielem :
jedynie towarzyszem podróży,
którego zapytałeś o
drogę.
Wskazałem naprzód -
przed ciebie
ale i przed siebie.”
Słowa G. B. Shaw’a
zawarte
w Misji PSP nr 24 w Opolu
I. Kontrakt „ Rodzice w szkole ” opracowano
na podstawie :
- „ Ustawy z dnia 7 września
1991 r. o Systemie Oświaty ” ( Dz. U. z 2004 r.Nr 256, poz.
2572 z późniejszymi zmianami ).
- „ Ustawy z dnia 26 października
1982 r. o postępowaniu w sprawach Nieletnich ” ( tekst
jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109 ).
- „ Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003
r. w sprawie szczegółowych form
działalności wychowawczej i zapobiegawczej dzieci i młodzieży
zagrożonych uzależnieniem ” ( Dz. U. z 2003 r. Nr 26, poz.
226 ).
- „ Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003
r. w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i
placówkach ” ( Dz. U. z 2003 r. Nr 112, poz. 114 ).
- „ Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego
” ( Dz. U. z dnia 5 marca 1964 r. Nr 9, poz. 59 z późniejszymi
zmianami ).
II. Przyjęto do
realizacji w Publicznej Szkole Podstawowej nr 24 im. Przyjaźni
Narodów Świata w Opolu
- Uchwałą nr
6/06/07 Rady Pedagogicznej z dnia 20.03.2007 r.
- Uchwałą Prezydium
Rady Rodziców z dnia 27.02.2007 r.
- Uchwałą
Rady Szkoły z dnia 19.03.2007 r.
DZIAŁ I
PRAWA RODZICÓW
Rodzice uczniów PSP nr 24 mają
prawo do:
1. Uznania ich prymatu jako „ pierwszych
nauczycieli ” swoich dzieci.
2. Wychowania dzieci zgodnie z przekonaniami
religijnymi i moralnymi, w duchu tolerancji i zrozumienia dla
innych.
3. Wspierania edukacji dziecka i jego wychowania
w każdej z faz rozwoju.
4. Uzyskiwania fachowej pomocy pedagogicznej i
psychologicznej w zakresie zagadnień
związanych z nauką dziecka, jego wychowaniem i zdrowiem.
5. Informacji, gdzie mogą
uzyskać pomoc materialną,
psychologiczną i
pedagogiczną.
6. Indywidualnych spotkań
z nauczycielami w uzgodnionych obustronnie terminach.
7. Uzyskiwania pełnej,
rzeczowej informacji o postępach
dziecka, jego osiągnięciach
oraz trudnościach w nauce i
zachowaniu.
8. Otrzymywania informacji i wskazówek o
sposobach rozwijania i usprawniania umiejętności
dziecka w świetle uzyskanej oceny szkolnej,
9. Konsultowania z nauczycielami decyzji dotyczących
edukacji dziecka.
10. Otrzymywania pełnej
i jasnej informacji na temat dalszej „ kariery ” szkolnej dziecka.
11. Informacji dotyczącej
dokumentów obowiązujących w
szkole.
12. Dyskrecji i
życzliwości podczas rozmów na temat swojego dziecka.
DZIAŁ II
OBOWIĄZKI RODZICÓW
Rodzice uczniów PSP nr 24 mają
obowiązek :
1. Dopełnienia
czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły.
2. Zapewnienia regularnego uczęszczania
dziecka na zajęcia szkolne.
3. Zapewnienia dziecku warunków umożliwiających
przygotowywanie się do zajęć
szkolnych.
4. Sprawowania władzy
rodzicielskiej tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes
społeczny.
5. Troszczenia się
o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotowania go należycie
do pracy dla dobra społeczeństwa
odpowiednio do jego uzdolnień.
6. Poświęcania
czasu i uwagi swoim dzieciom w celu wspierania ich w edukacji.
7. Zgłaszać
się na konsultacje indywidualne w
wyznaczonym czasie lub po uprzednim ustaleniu terminu z
nauczycielem.
8. Informowania szkoły
o zaobserwowanych sytuacjach stanowiących zagrożenie
dla bezpieczeństwa uczniów w szkole i poza nią.
9. Dopilnowywania dziecka, aby było
przygotowane do lekcji, prac klasowych, miało
odrobione zadanie domowe, przynosiło potrzebne pomoce.
10.Kontrolowania systematyczności
uczęszczania dziecka na zajęcia
lekcyjne oraz pozalekcyjne, na które wyrazili zgodę.
DZIAŁ III
POWINNOŚCI RODZICÓW
Mając na uwadze dobro
dziecka i wsparcie szkoły w realizacji jej statutowych zadań rodzice
powinni :
1. Wypełniać zalecenia szkoły
związane ze specjalnymi
specyficznymi potrzebami psychologiczno - pedagogicznymi ucznia.
2. Przekazywać szkole
wszelkie informacje dotyczące
ich dzieci i mające wpływ
na funkcjonowanie ucznia w
środowisku szkolnym.
3. Uczestniczyć w spotkaniach
na terenie szkoły, a w przypadku
nieobecności na zebraniu,
zapoznać się
we własnym zakresie z omawianą
tematyką i poczynionymi
ustaleniami.
4. Dbać o dobry wizerunek
szkoły.
5. Aktywnie włączać się
do działań na rzecz szkoły.
6. Zapoznawać się
z dokumentami regulującymi pracę
szkoły.
7. Brać udział
w planowaniu programów wychowawczych i innych dokumentów
regulujących pracę szkoły.
8. Wyrażać zgodę
na udział dziecka w zajęciach wyrównawczych, korekcyjnych, kołach
zainteresowań.
9. Udzielać pomocy w rozwiązywaniu
sytuacji problemowych.
10. Brać udział
w imprezach organizowanych przez szkołę.
DZIAŁ IV
Ustalenia ogólne :
1. Kontakty szkoły z
rodzicami odbywają się poprzez konsultacje indywidualne,
zebrania klasowe, rozmowy telefoniczne, listy, informacje w
dzienniczkach i inne.
2. Spotkania klasowe są
protokołowane przez wyznaczonych
rodziców. Protokół przechowuje
wychowawca.
3. Obecność
rodziców na spotkaniach klasowych jest odnotowywana w dzienniku
lekcyjnym.
4. Decyzje dotyczące
zespołu klasowego, w których
wymagana jest zgoda rodziców, podejmowane są
poprzez głosowanie ( jawne lub
tajne ) większością głosów obecnych
osób ( 50% + 1 ).
5. Gdy głosy
rozdzielone są po równo, przeważa
głos wychowawcy. Podjęta
decyzja obowiązuje wszystkich rodziców.
6. Kontrakt obowiązuje
rodziców i nauczycieli uczących
w Publicznej Szkole Podstawowej nr 24 w Opolu.
7. Ustalenia poczynione podczas konsultacji
indywidualnych dotyczące
istotnych spraw dziecka odnotowywane są
w dokumentacji zespołu klasowego
i podpisywane przez zainteresowanych rodziców i nauczyciela.
8. Konsultacje indywidualne i inne formy kontaktu
z rodzicami odnotowuje nauczyciel w dzienniku lekcyjnym.
9. Kontrakt jest dokumentem otwartym, wszelkie
zmiany wprowadzane są aneksem.
10. Kontrakt wchodzi w
życie z dniem ogłoszenia.
|