MATEMATYKA
w PSP nr 24 w Opolu im. ”Przyja
źni Narodów Świata”
Ø Zeszyt przedmiotowy – uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie. Uczeń ,w przypadku nieobecności w szkole powinien zeszyt uzupełnić.
Ø Podręcznik i zeszyt ćwiczeń,
Ø Długopis, ołówek, gumka, kredki,
Ø Przyrządy kreślarskie : linijka, ekierka, kątomierz, cyrkiel
Rozpoznaje się i ocenia osiągnięcia ucznia w zakresie:
l. Jego matematycznych wiadomości z danego semestru bądź roku:
a) znajomość i rozumienie pojęć
b) stosowanie poznanych algorytmów działań.
2. Jego umiejętności:
a) analizowanie i interpretowanie danych
b) stosowanie poznanych pojęć w sytuacjach typowych i nietypowych
c) porównywanie, uogólnianie i wnioskowanie.
3. Posługiwanie się językiem matematycznym.
4. Aktywności matematycznej na lekcjach i w pracy poza lekcyjnej
a) systematyczne i samodzielne odrabianie prac domowych
b) udział w konkursach itp.
Do form sprawdzania osiągnięć uczniów należą:
a) prace klasowe
b) sprawdziany
c) kartkówki
d) odpowiedzi ustne
e) prace domowe
f) aktywność - zaangażowanie i wysiłek włożony w pracę na lekcji
g) rozwiązywanie trudnych, nietypowych zadań i tzw. „zadań dla chętnych", czyli zadań dodatkowych
h) udział w konkursach.
Kryteria oceny poszczególnych form aktywności:
FORMY AKTYWNOŚCI |
KRYTERIA OCENY
|
Prace klasowe (45 min) Sprawdziany (30 min) |
Ø Prace klasowe i sprawdziany są obowiązkowe dla ucznia. Ø Zapowiadane są z tygodniowym wyprzedzeniem i są poprzedzone lekcją powtórzeniową. Ø Jeżeli uczeń jest nieobecny na pracy klasowej ( sprawdzianie) w terminie dwóch tygodni od chwili powrotu do szkoły przystępuje do pisania pracy klasowej (sprawdzianu) po uzgodnieniu terminu z nauczycielem.
Ø Zatrzymanie pracy klasowej , sprawdzianu (nie oddanie) jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej. Ø Uczeń ma prawo przystąpić do jednej poprawy każdej pracy klasowej (sprawdzianu), nie dotyczy sprawdzianu kompetencji Ø Termin i zasady poprawy w porozumieniu z uczniem ustala nauczyciel. Ø Do dziennika wpisuje się każdą ocenę. Ø Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie pisze pracy klasowej (sprawdzianu)z całą klasą - traci prawo do poprawy. Ø Sprawdziany obejmują wybrane partie działu. Ø Wyniki z zadań matematycznych wszystkich sprawdzianów kompetencji są wpisywane do dziennika jako ocena ze sprawdzianu. Ø Oceny ustala się w skali 1 – 6 (+,-) Ø Sposób wystawiania ocen: 0 - 35 % niedostateczny 36 - 49 % dopuszczający 50 - 69 % dostateczny 70 – 84 % dobry 85 – 95 % bardzo dobry 96 – 100 % celujący Ø Kryteria oceny sprawdzianów i prac klasowych dla uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych ( opinia z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej): 0 - 24 % niedostateczny 25 - 44 % dopuszczający 45 - 69 % dostateczny 70 – 84 % dobry 85 – 95 % bardzo dobry 96 – 100 % celujący
|
Kartkówka ( 10min) |
Ø Obejmuje materiał co najwyżej z trzech ostatnich lekcji Ø Termin kartkówki nie musi być uczniom znany. Ø Kartkówki nie podlegają poprawie. Ø Uczeń nieobecny na kartkówce powinien odpowiadać ustnie lub napisać kartkówkę na konsultacjach. Ø Oceny ustala się w skali 1 – 5 (+,-) Ø Zasady oceniania kartkówek: 0 – 35 % niedostateczny 36 – 50 % dopuszczający 51 – 69 % dostateczny 70 – 89 % dobry 90 – 100 % bardzo dobry Ø Kryteria oceny kartkówek dla uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych ( opinia z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej): 0 – 24 % niedostateczny 25 – 44 % dopuszczający 45 – 69 % dostateczny 70 – 89 % dobry 90 – 100 % bardzo dobry
|
Odpowiedź ustna |
Ø Sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia w formie ustnej odpowiedzi przynajmniej raz w semestrze Ø Ocenie podlega język danego przedmiotu, umiejętność wnioskowania, uogólniania, uzasadniania, analizowania tematu czy zadania, zawartość rzeczowa, formułowanie spostrzeżeń, trafność doboru metod rozwiązania danego zagadnienia. |
Zadanie domowe |
Ø W semestrze ocenione zostaną przynajmniej dwa zadania domowe. Ø Oceny ustala się w skali 1 – 5 (+,-) Ø Na ocenę ma wpływ zawartość merytoryczna , staranność wykonania zadania. |
Aktywność |
Ø Przez aktywność na lekcji rozumie się: - częstość udzielania odpowiedzi na pytania nauczyciela - samodzielność rozwiązywania zadań - stosowanie wiedzy w sytuacjach praktycznych - rzetelna praca w grupie Ø Aktywność oceniana jest za pomocą plusów. 10 plusów daje ocenę bdb. Ø Praca zdecydowanie poniżej możliwości ucznia wynikająca z jego niesumienności podlega ocenie za pomocą minusów. 10 minusów daje ocenę ndst. Ø Uczeń za brak zeszytu przedmiotowego lub ćwiczeń otrzymuje minus. |
Zadania dodatkowe |
Ø Nauczyciel daje uczniowi możliwość uzyskania dodatkowych ocen zadając prace nadobowiązkowe ( zadania dla chętnych). Ø Prace nadobowiązkowe podlegają ocenie według kryteriów oceniania aktywności. |
Konkursy |
Ø Konkursy mają na celu motywowanie ucznia do dalszego rozwoju i stwarzają warunki do samodzielnej pracy. Ø Uczniowie mogą brać udział w konkursach: a) wewnątrz szkolnych laureaci (I,II,III miejsce) otrzymują cząstkową ocenę celującą. b) zewnątrz szkolnych finalista konkursu z matematyki- etap wojewódzki- otrzymuje ocenę celującą na koniec roku. finalista etapu okręgowego- otrzymuje cząstkową ocenę celującą. Ø uczeń, który w konkursie matematycznym „Alfik" otrzymał nagrodę i dyplom z notą bardzo dobry lub dobry uzyskuje cząstkową ocenę celującą.
|
Zasady zgłaszania braku przygotowania do zajęć:
Ø uczeń może 2 razy w semestrze zgłosić brak przygotowania do lekcji ( nie dotyczy sprawdzianów i prac klasowych).
Ø Nie przygotowanie do zajęć powinno być zgłoszone przed ich rozpoczęciem.
Informowanie o postępach i trudnościach w nauce ucznia:
Ø Na początku roku szkolnego uczniowie i rodzice zostają poinformowani o wymaganiach edukacyjnych oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Ø Każda ocena jest jawna. Uczeń ma prawo wiedzieć za co i jaką ocenę otrzymał.
Ø Rodzice są informowani o osiągnięciach swoich dzieci na zebraniach klasowych, konsultacjach indywidualnych lub na bieżąco (rodzic zostaje wezwany do szkoły, rozmowa telefoniczna).
Ø uwagi sąwpisywane do zeszytu przedmiotowego ucznia, dziennika lub zeszytu uwag.
Sposób ustalania oceny semestralnej i końcoworocznej :
Ø Ocena śródroczna jest ustalona ze wszystkich ocen cząstkowych z uwzględnieniem preferencji ocen z prac klasowych i sprawdzianów.
Ø Ocena roczna uwzględnia ocenę za pierwszy semestr.
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana semestralnej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z matematyki:
Ø Uczeń może uzyskać o jedną ocenę wyższą niż przewidywana roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z matematyki, jeżeli :
- wszystkie nieobecności na lekcjach ma usprawiedliwione
- zakwalifikowany do udziału w zajęciach wyrównawczych uczestniczył w nich systematycznie a wszystkie nieobecności ma usprawiedliwione.
- wszystkie prace klasowe zaliczył w regulaminowym terminie
- wykorzystał możliwość poprawy sprawdzianów zgodnie z PSO.
- wykonał wszystkie obowiązkowe prace domowe
Sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia ubiegającego się o podwyższenie oceny będzie miało formę pisemnego sprawdzianu obejmującego materiał zrealizowany w ciągu semestru (ocena semestralna) lub roku 9ocena roczna) i otrzyma ze sprawdzianu ocenę równą lub wyższą ocenie, o którą się ubiega.
Ø Uczeń może przystąpić do sprawdzianu tylko raz, w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem, nie później jednak niż na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem zespołu przedmiotowego, za wyjątkiem :
Jeżeli z powodów usprawiedliwionych uczeń nie przystąpił do sprawdzianu, przysługuje mu prawo do pisania sprawdzianu w późniejszym terminie wyznaczonym przez nauczyciela, nie później jednak niż na tydzień przed posiedzeniem zespołu klasyfikacyjnego.
Ocena celująca-otrzymuje ją uczeń, którego wiadomości znacznie wykraczają poza program nauczania matematyki w danej klasie, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, proponuje różnorodne (nietypowe) rozwiązania zaistniałego problemu, samodzielnie jak również przy pomocy nauczyciela rozwija własne zdolności osiąga sukcesy w konkursach matematycznych na szczeblu co najmniej szkolnym.
Ocena bardzo dobra-otrzymuje ją uczeń, który opanował materiał programowy z matematyki w danej klasie na poziomie dopełniającym, jest aktywny na lekcji, systematycznie odrabia prace domowe, bierze udział w zajęciach koła matematycznego, sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą, rozwiązuje zadania z treścią podając różne rozwiązania, potrafi samodzielnie przeanalizować nowe wiadomości (na podstawie podręcznika) i efekty rozumowania przedstawić na forum klasy.
Ocena dobra-otrzymuje ją uczeń, który poprawnie stosuje wiadomości zdobyte na lekcji, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania tekstowe, systematycznie odrabia zadania domowe, jest aktywny na lekcji.
Ocena dostatetczna - otrzymuje ją uczeń, który opanował wiadomości z matematyki w danej klasie na poziomie podstawowym, nie systematycznie odrabia prace domowe, posiada luki w wiadomościach w materiale bieżącym, nie zawsze bierze aktywny udział w pracy na lekcji, rozwiązuje typowe zadania z poziomu podstawowego, przynosi na lekcje potrzebne materiały.
Ocena dopuszczająca-otrzymuje j ą uczeń, który ma wyraźne braki w opanowaniu materiału programowego, ale uczestniczy w zajęciach wyrównawczych (jeśli szkoła je organizuje), nie zawsze odrabia prace domowe, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela rozwiązuje proste zadania rachunkowe z poziomu koniecznego.
Ocena niedostateczna-otrzymuje ją uczeń, który nie opanował podstawowych wiadomości, nie wykazuje zainteresowania na lekcji, nie odrabia prac domowych, nie wykazuje chęci osiągnięcia podstawowej wiedzy na zajęciach wyrównawczych, nie jest w stanie nawet z pomocą nauczyciela rozwiązać zadań wymagających elementarnych wiadomości z matematyki na poziomie danej klasy.
W czasie pracy z uczniami uwzględnia się zawsze zalecenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej a uczniowie mający opinie:
Ø Mogą liczyć na szczególną pomoc nauczyciela
Ø Mogą przeznaczyć na realizację zadań dłuższy odcinek czasu.