KĄCIK LOGOPEDYCZNY
logopeda
7. Ćwiczenia usprawniające wargi
8. Ćwiczenia usprawniające język
9. Wyrazy utrwalające wymowę głosek szumiących
10. Wyrazy utrwalające wymowę głosek syczących
Na całokształt rozwoju dziecka w dużej mierze wpływa mowa. Jest ona atutem w
nawiązywaniu kontaktów społecznych, daje możliwość precyzyjnej komunikacji, stanowi
narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć i
upodobań.
Rozwój mowy przebiega pewnymi etapami. Jest uwarunkowany genetycznie, zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, ale możliwy jest jedynie w kontakcie ze środowiskiem społecznym, z innymi ludźmi. Zależy od fizycznych i psychicznych predyspozycji dziecka, warunków społecznych, ilości i jakości kontaktów ze środowiskiem.
W procesie rozwoju mowy dziecka ważną rolę spełniają trzy grupy
czynników: anatomiczno-fizjologiczne, psychologiczne i społeczne. Wpływ
warunków społecznych i kulturalnych, w których dziecko wzrasta ma ścisły
związek z kształtowaniem się mowy. Otoczenie przede wszystkim wyzwala u dziecka
jego naturalne zdolności, które ujawniają się w poszczególnych stadiach jej
rozwoju drogą kontaktów werbalnych i zabaw z najbliższymi. .
Mowa rozumiana jako proces przechodzi szereg etapów, które u
prawidłowo rozwijających się dzieci, występują samoczynnie, dzięki wrodzonemu
mechanizmowi, który pozwala na opanowanie wiedzy, która określa się mianem
kompetencji językowej.
Niezwykle przydatna rodzicom czy wychowawcom jest znajomość prawidłowości rozwoju mowy dziecka, ponieważ sami mogą kontrolować i czuwać nad jego prawidłowym rozwojem.
Rozwój mowy trwa kilka lat i w jego przebiegu proponuje się wyodrębnienie czterech okresów:
-okres melodii, który trwa od urodzenia do pierwszego roku życia,
-okres wyrazu , przypada miedzy 1 a 2 rokiem życia
dziecka
-okres zdania , od 2 do 3 roku życia,
-okres swoistej mowy dziecięcej od 3 do 7 lat.
Okres
melodii ( 0-1 r.ż). Początkowo dziecko komunikuje się z dorosłymi przy pomocy krzyku. Po krzyku matka poznaje, że dziecko jest
głodne, mokro mu, zimno. Dziecko zaczyna kojarzyć, że ilekroć krzyczy tyle razy
zjawia się matka. Jest to pierwsze porozumienie. Krzyk jest też ćwiczeniem
narządu oddechowego: wdech –krótki, wydech –długi, powolny.
W 2 – 3 miesiącu życia niemowlę zaczyna wydawać różne dźwięki, jest to tzw. głużenie ,które towarzyszy nieskoordynowanym ruchom kończyn i całego ciała .Głużenie to jeszcze nie mowa, ale nieświadome ćwiczenie narządów artykulacyjnych: języka, podniebienia i warg .
W głużeniu wyróżnia się samogłoski, spółgłoski, grupy samogłoskowe i spółgłoskowe.
Głużenie występuje u
wszystkich dzieci także głuchych.
Około 6- 7 miesiąca życia
pojawia się gaworzenie. Są to dźwięki zasłyszane od otoczenia, które dziecko
powtarza i bawi się nimi. Przy gaworzeniu dziecko ćwiczy narządy artykulacyjne
oraz słuch i spostrzegawczość.
Z końcem
pierwszego roku życia dziecko dużo już rozumie, spełnia proste polecenia.
Pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba.
Rozwój mowy w tym okresie postępuje równolegle z
rozwojem fizycznym: fazie głużenia
odpowiada umiejętność unoszenia głowy; gaworzeniu – umiejętność siadania;
pierwszym wyrazom – pozycja pionowa, stawanie.
Okres wyrazu(1 –2 r,ż). Dziecko używa już właściwie wszystkich
samogłosek(a, o, e, u ,i, y)prócz nosowych: ą, ę. Ze spółgłosek wymawia : p, b,
m, t, d, n, k, ś, czasem ć. Pozostałe spółgłoski zastępuje innymi , o zbliżonym
miejscu artykulacji np. dzieci- deti, ciocia- tota. Upraszcza grupy spółgłoskowe:
kaczka- kaka, kwiaty- katy. Charakterystyczne jest wymawianie tylko pierwszej
sylaby lub końcowki np. koń – ko, daj- da, pić –pi.
Dziecko wymawia około 300 słów.
Okres zdania(2 – 3r.ż). Mowa ulega
doskonaleniu. Dziecko powinno już wymawiać głoski:
- wargowe: p, b, m oraz zmiękczone pi, bi,mi,
- wargowo- zębowe: f, w, fi, wi,
- środkowojęzykowe: ś, ź, ć, dź, ń, ki, gi,
- tylnojęzykowe: k, g, ch,
- przedniojęzykowo-zębowe: t, d, n ,
- przedniojęzykowo- dziąsłowe l,
oraz wszystkie samogłoski, w tym również samogłoski
nosowe ą, ę.
Pod koniec tego okresu mogą pojawiać się już głoski
s, z, c, dz a nawet sz, ż, cz, dż. Wymienione głoski nie zawsze są
pełnowartościowe, a czasem , zwłaszcza w trudniejszych zestawieniach , bywają
zastępowane innymi, łatwiejszymi głoskami wskutek małej sprawności narządów
artykulacyjnych. Dziecko już wie , jak dana głoska powinna brzmieć, ale jeszcze
nie umie jej wypowiedzieć. W związku z czym wypowiadanie przez dziecko w tym
okresie życia wyrazu np. żaba jako źaba czy zaba jest całkowicie normalne i jest to tzw. seplenienie rozwojowe.
Dziecko wymawia 1000- 1500 słów.
Okres swoistej wymowy dziecięcej(3 – 7 r.ż). Dziecko zaczyna odróżniać dźwięki s, z, c, dz od ich miękkich
odpowiedników ś, ź, ć, dź. Pod koniec
czwartego roku życia pojawia się głoska r. Wcześniej dziecko pomijało ją lub
zastępowało inną np. rower- jowej, lowel. Około 4 –5 roku życia pojawiają się
głoski sz, ż, cz, dż, choć mogą być jeszcze
wymawiane jak s, z, c, dz. Mowa dziecka jest jeszcze daleka od doskonałości. Wyrazy są poskracane, głoski
poprzestawiane, grupy spółgłoskowe – uproszczone. Występują zlepki wyrazowe i
neologizmy językowe.
W związku z czym wymowa dziecka 4-letniego będzie
się różniła pod względem dźwiękowym .Utrwalają się głoski s, z, c, dź; dziecko
nie powinno już ich wymawiać jak ś, ź, ć, dź. Pojawia się głoska r, choć jej
opóźnienie nie powinno jeszcze
niepokoić.
Mowa dziecka 5-letniego jest już w zasadzie
zrozumiała. Głoski sz, ż, cz, dż, które pojawiły się w czwartym roku życia
zaczynają się utrwalać. Dziecko potrafi je już poprawnie powtórzyć, choć w
mowie potocznej mogą być jeszcze wymawiane jak s, z, c, dz. Głoska r powinna już być wymawiana, ale często
pojawia się dopiero w tym okresie.
Grupy spółgłoskowe są jeszcze upraszczane zarówno w
nagłosie jak i śródgłosie wyrazów.
Dziecko wymawia około 4000 słów.
W siódmym roku życia dziecko powinno opanować technikę mówienia pod
względem artykulacyjnym, fonacyjnym, składniowym,
gramatycznym z zachowaniem właściwego akcentu,
rytmu i melodii.
Największą
grupę wad wymowy stanowią wady artykulacyjne nazwane dyslalią . W
obrębie dyslalii wyróżniamy:
·
sygmatyzm (
seplenienie- nieprawidłowa realizacja
głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż ,ś, ź, ć, dź)
· rotacyzm ( nieprawidłowa realizacja głoski r)
· kapacyzm ( nieprawidłowa realizacja głoski k)
· gammacyzm(nieprawidłowa realizacja głoski g)
· -lambdacyzm(nieprawidłowa realizacja głoski l)
·
mowę bezdźwięczną
Wady wymowy są przyczyną niepowodzeń szkolnych.
Dziecko uczy się mowy, tak jak wielu sprawności,
które przeradzają się w umiejętności. Są dzieci, które zaczynają mówić wcześnie
i ich wymowa jest prawidłowa i takie, które w wieku 7 lat wypowiadają się
nieprawidłowo, a ich mowa jest niewyraźna, bełkotliwa.
Przyczyną
takiego stanu mogą być:
·
niska
sprawność narządów artykulacyjnych (w
tym brak pionizacji języka)
·
dysfunkcje
połykowe
·
wada zgryzu
·
przerost
migdałka gardłowego
·
niedosłuch
·
zaburzenie słuchu
fonematycznego
·
zaburzenia
kinestezji artykulacyjnej (tzn. wzorców ułożeń narządów mownych właściwych dla
poszczególnych głosek)
·
niekorzystne
czynniki środowiskowe (wadliwa wymowa osób z otoczenia)
·
brak
koordynacji między pracą więzadeł głosowych, a pracą narządów artykulacyjnych.
Na długość trwania terapii wpływa wiele czynników min.
-rodzaj wady wymowy, którą pacjent posiada.
-wiek pacjenta, znacznie łatwiej jest usunąć wadę
wymowy u dziecka niż u osoby dorosłej. Należy jednak pamiętać że u dziecka w
wieku szkolnym często są już silnie utrwalone nawyki nieprawidłowej wymowy.
-podejście
pacjenta do terapii i stopień jego
zaangażowania się w przebieg
terapii. Jeżeli pacjent nie będzie ćwiczył w domu – zgodnie z
zaleceniami logopedy, cały proces terapii zostanie zrzucony wyłącznie na barki
logopedy, nie łudźmy się, że terapia
będzie przebiegała sprawnie i szybko się zakończy.
W pracy logopedycznej wymagana jest bowiem
systematyczność.
Wywołanie prawidłowego wzorca głoski może pójść
szybko i sprawnie. Jednak daną głoskę
należy następnie utrwalić w :
·
sylabach
·
logotomach
·
wyrazach
(różnych pozycjach wyrazów)
·
dwuwyrazowych
zwrotach
·
prostych
zdaniach
·
zdaniach
złożonych
·
opowiadaniu
Terapia zostaje zakończona wówczas, gdy pacjent
prawidłowo wymawia głoskę w mowie spontanicznej.
W procesie mowy ważną funkcję pełni oddech.
Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu, zwiększenie pojemności płuc, rozruszanie
przepony, wydłużenie fazy
wydechowej.
Ćwiczenia oddechowe:
· Tańczący płomyczek - dmuchnie na płomień świecy tak aby wyginać go pod wpływem
dmuchania z różnej odległości,
· Powiew wiatru - dmuchanie na bańki mydlane, na wiatraczki,
· Chłodzenie gorącej zupy- dmuchanie na ręce ułożone na kształt talerza,
· Chuchanie na zmarznięte ręce
· Chuchanie na zmarzniętą szybę
· Nadmuchiwanie balonów
· Gotowanie wody – dmuchanie przez słomkę do szklanki z wodą tak aby
woda bulgotała, dmuchamy na zmianę krótko-długo
· Gotowanie obiadu- rozdmuchiwanie przez słomkę kaszy, ryżu,
· Śpioch – chrapanie na wdechu i wydechu
Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek
jest sprawne działanie narządów mowy. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy
towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Ruchy
te muszą być bardzo dokładne. Dlatego też narządy mowy trzeba tak ćwiczyć, aby
wypracować ich zręczne i celowe ruchy.
·
Niesforny balonik- nadymanie policzków i przesuwanie powietrza z
jednej strony jamy ustnej na drugą, wargi złączone
·
Zajączek- wciąganie
policzków do jamy ustnej, policzki ściśle przylegają do luków zębowych, wargi
tworzą zajęczy pyszczek,
·
Całuski – wargi
ściągnięte, cmokamy posyłając do siebie całuski,
·
Świnka – wysuwanie obu warg do przodu udając ryjek
świnki,
·
Rybka – wargi wysunięte do przodu, powolne otwieranie i
zamykanie warg, tworzenie kształtu koła,
·
Zmęczony konik- parskanie wargami,
·
Wąsy – wysuniecie warg do przodu i utrzymanie słomki
miedzy nosem a górna wargą,
·
Łakomy miś – oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach,
· Zabawa w chowanego – wysuwanie języka na zewnątrz jamy ustnej i
cofanie go w głąb,
· Liczenie zębów –dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów górnych
i dolnych,
· Malarz – język to pędzel, który maluje podniebienie od zębów do gardła,
· Chomik – wypychanie policzków językiem,
· Młotek – spróbuj uderzać językiem w dziąsło tuż za górnymi zębami, udając
wbijanie gwoździa,
· Łopata – wysuwanie rozpłaszczonego języka na zewnątrz jamy ustnej,
·
Konik na
przejażdżce-
naśladowanie stukotu kopyt konika ,uderzając językiem o podniebienie- kląskanie,
· Wahadło – język zaostrzony, wysunięty, wykonywanie poziomych ruchów wahadłowych
od jednego kącika ust do drugiego, język nie dotyka górnej wargi,
Ćwiczenia
usprawniające aparat artykulacyjny należy wykonywać z dzieckiem
codziennie w formie zabawowej !
Czas trwania ćwiczeń powinien wynosić około 5 minut .
Literatura:
Datkun-Czerniak K. „Jak usprawniać mowę dziecka”, MAC
Demel G. „ Minimum
logopedyczne nauczyciela przedszkola” ,WSiP
Demel G. „Wady wymowy”,
PZWL
Powtarzanie
sylab z przedłużoną wymową głoski sz
szu,
szo, sza, sze, szy,
uszu,
oszo, asza, esze, yszy,
osz, asz,
esz, ysz,
Powtarzanie
wyrazów:
szabla,
,
szachownica, szafa, szajka, szakal, szal, szalik, szał, szałas, szałwia,
szampon, szarak, szarfa, szarlotka, szaruga, szaszłyk, szata szatnia, szatyn,
szelki, szept, szereg, szeryf, szewc,
szofer, szopa, sorty, szosa, szyba, szydełko, szyja, szyna, szynka, szyszka,
bambosze, braciszek, broszka, broszura, brzuszek, cisza, daszek, depesza, fartuszek, garnuszek, dyszel, groszek, gruszka, kalosze, kasza, kieliszek, kieszeń, kiszonka, , kosz, koszula, koszykówka, kożuszek, kwiatuszek, łańcuszek, maszyna, muszelka, naszyjnik, nosze, okruszek, orzeszek, paluszek, pasza, racuszek, poszewka, , ptaszek, susza, suszarka, uszy, wieszak, zeszyt,
gulasz,
kosz, klosz, kalosz, , tusz, kapelusz, mysz, afisz
Powtarzanie
wyrażeń:
szary szalik,
szerokie szyny,
szybki szakal,
szukanie szatni,
szybowanie szybowca,
szalony szeryf,
szósty szereg,
Powtarzanie
zdań:
Mama
szyje na maszynie.
W szafie
są szerokie szuflady.
Tomasz
poszedł pieszo do szkoły.
Szymon
pisze wiersze.
W szkole
na obiad była kasza i gulasz.
Mieszkanie
Tomasza jest obszerne.
Urszula szybko pisze
na maszynie.
Agnieszka
wygrała kosztowny naszyjnik.
W szkolnej szatni jest dużo
wieszaków.
Powtarzanie sylab z przedłużoną
wymową głoski s
asa, oso, usu, ese,
ysy, isy
as, os, us, es, ys, is
Powtarzanie wyrazów:
sad, sala, sałata, samolot, samochód, sok, ,
soda, sopel, sokół, sobota, stół, sufit, suwak, sukienka, sen, syn, syfon,
sylaba,
masa, kasa, klasa,
,
basen, fasola, osa, kosa, osada, posada, włosy,
fusy, wesele, wysypka, pisanka, wąsy, mięso,
as, las, bas, ,
hałas, atlas, kompas, ,
nos, kos, włos, głos, kaktus, autobus, ,
owies, magnes, lis, napis, kęs
Powtarzanie wyrażeń:
słodki sok
słona sól
spokojny sen,
samochód osobowy
smutna piosenka
jasna smuga
wąskie spodnie
pusta sala
wiosenna sałata
wysokie schody
Powtarzanie zdań:
Las jest gęsty.
Sarenka skubie
listki.
Włosy są spięte
spinką.
Mama wysłała
Sebastiana do sklepu.
Samochód stoi na
postoju.