Ocenie opisowej
podlegają następujące dziedziny edukacji:
1) edukacja
polonistyczna,
2) edukacja
matematyczna,
3) edukacja
społeczno-przyrodnicza,
4) edukacja
fizyczno-ruchowa i artystyczna (muzyczna, plastyczna, techniczna) oraz rozwój
społeczno-emocjonalny ucznia.
WIADOMOŚCI I
UMIEJĘTNOŚCI
A – poziom wysoki – uczeń biegle korzysta ze zdobytych wiadomości w
różnych sytuacjach,
proponuje śmiałe, odważne i
twórcze rozwiązania problemów i zadań.
B – poziom
średni – uczeń pracuje samodzielnie, sprawnie korzysta ze zdobytych
wiadomości w typowych
sytuacjach, rozwiązuje w praktyce typowe zadania i problemy,
a wskazane błędy potrafi
poprawić.
C – poziom
zadowalający – uczeń stosuje zdobyte wiadomości, rozwiązuje łatwe zadania; z
pomocą nauczyciela
rozwiązuje niektóre typowe zadania i problemy o średnim poziomie
trudności.
D – poziom
niski – uczeń wymaga wsparcia i pomocy ze strony nauczyciela w swoich
działaniach i rozwiązywaniu
problemów, samodzielnie wykonuje zadania o niewielkim
stopniu trudności.
E –
nieopanowane – uczeń,
pomimo pomocy nauczyciela nie rozwiązuje łatwych zadań i
problemów, nie przejawia chęci do
pokonywania trudności.
B – poziom
średni – Wypowiadanie się chętne, jednak nie zawsze poprawne pod względem
stylistycznym i gramatycznym Wypowiedzi są krótkie, nie zawsze wyczerpujące.
Czasem konieczna pomoc nauczyciela.
C – poziom
zadowalający – Posługiwanie się ubogim słownictwem. Wypowiedzi krótkie,
jednozdaniowe. Czasem popełnia błędy stylistyczne i gramatyczne. Niedokładna
wypowiedź na temat wysłuchanego tekstu, konieczna częsta pomoc ze strony nauczyciela.
D – poziom
niski – Uczeń wypowiada się niechętnie, bardzo rzadko, używając krótkich
zdań lub pojedynczych wyrazów. Dość często popełnia błędy stylistyczne i
gramatyczne. Nie słucha uważnie i nie zawsze rozumie wysłuchany tekst.
Czytanie
A – poziom wysoki - Czytanie biegłe, zdaniami, płynnie, wyraziście, w dobrym
tempie. Samodzielne zdawanie sprawy z treści czytanego tekstu po jednorazowym
przeczytaniu. Szybkie wyszukiwanie w tekście fragmentów na określony temat.
Samodzielne wyodrębnianie w tekście poznanych części mowy.
Pisanie
2. EDUKACJA
MATEMATYCZNA W KLASIE III
Liczenie
A – poziom wysoki - Biegłe dodawanie, odejmowanie w zakresie 1000 oraz
mnożenie i dzielenie w zakresie 100. Sprawne stosowanie algorytmów
dodawania, odejmowania i mnożenia pisemnego. Samodzielne rozwiązywanie
zadań tekstowych złożonych objętych programem. Znajomość i właściwe zastosowanie
umiejętności geometrycznych i praktycznych.
C – poziom
zadowalający – Dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000 wykonywane w tempie wolnym.
Popełnianie błędów w mnożeniu i dzieleniu w zakresie 100 Popełnianie błędów w zadaniach geometrycznych
i dotyczących miar. Wymaga częstej pomocy przy rozwiązywaniu zadań tekstowych
złożonych. Pracuje wolno, niesamodzielnie, ale stara się.
3. EDUKACJA
SPOŁECZNO-PRZYRODNICZA W KLASIE III
A – poziom wysoki - Obserwuje,
analizuje zjawiska przyrodnicze, dostrzega związki przyczynowo-skutkowe w
przyrodzie. Rozpoznaje popularne poznane gatunki roślin i zna warunki
wpływające na ich wzrost i rozwój. Rozróżnia rodzaje transportu oraz zna przepisy
ruchu drogowego. Zna swoją miejscowość. Posługuje się mapą, zna kierunki świata
i krajobrazy.
B – poziom
średni – Ukierunkowany przez
nauczyciela obserwuje, analizuje zjawiska przyrodnicze, dostrzega związki
przyczynowo-skutkowe w przyrodzie. Rozpoznaje niektóre poznane gatunki roślin i
zna podstawowe warunki wpływające na ich wzrost i rozwój. Ogranicza się do
znajomości podstawowych zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Wymieni
ważniejsze obiekty w swojej miejscowości. Ukierunkowany przez nauczyciela posługuje
się mapą.
C – poziom
zadowalający – Przy pomocy nauczyciela
obserwuje, analizuje zjawiska przyrodnicze, dostrzega związki przyczynowo-skutkowe
w przyrodzie. Rozpoznaje po dwie rośliny z
poznanych gatunków roślin. Ogranicza się do znajomości podstawowych
zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Wymieni pojedyncze obiekty w swojej
miejscowości. Przy pomocy nauczyciela posługuje się mapą.
D – poziom
niski – Wyłącznie przy pomocy
nauczyciela obserwuje i analizuje zjawiska przyrodnicze myli związki przyczynowo-
skutkowe w przyrodzie. Myli gatunki roślin. Wymaga podpowiedzi nauczyciela.
Słabo zna i nie zawsze stosuje podstawowe zasady zachowania się i przepisy
ruchu drogowego. Wymieni pojedyncze obiekty swojej miejscowości przy pomocy
nauczyciela. Posługuje się mapą wyłącznie przy pomocy nauczyciela
4. EDUKACJA FIZYCZNO-RUCHOWA I ARTYSTYCZNA
(MUZYCZNA,
PLASTYCZNA, TECHNICZNA) W KLASIE III
A – poziom wysoki - Chętne podejmowanie zadań artystycznych
(plastycznych, technicznych muzycznych). Umiejętne stosowanie podstawowych
środków plastycznych i technicznych. Doprowadzenie każdej pracy do końca.
Bardzo dobre opanowanie wiadomości muzycznych i piosenek z kl. III. Chętne
uczestnictwo w zajęciach ruchowych i współdziałanie w grupie przy
wykonywaniu ćwiczeń.
B – poziom średni – Z obowiązku podejmowane zadania artystyczne. Prace doprowadzone do końca, lecz nie zawsze przemyślane i starannie wykonane, a wykorzystanie materiałów nie w pełni zadowalające. Ćwiczenia ruchowe wykonywane nie zawsze starannie i prawidłowo.
C – poziom
zadowalający – Prace artystyczne podejmowane niezbyt chętnie. Nie zawsze
doprowadzone do końca. Widoczny brak pomysłowości oraz umiejętnego wykorzystania
materiałów. Tempo pracy wolne, brak samodzielności. Małe zaangażowanie w
zajęcia muzyczne, brak chęci do śpiewania oraz wykonywania ćwiczeń ruchowych
D – poziom
niski –
Prace artystyczno –techniczne wykonuje niechętnie. Często wymaga zachęty ze strony nauczyciela. Najczęściej nie potrafi umiejętnie wykorzystać przyniesionych materiałów. Śpiewa niechętnie. Zwykle nie opanowuje na pamięć słów piosenek oraz nie zna melodii piosenki. Wymaga stałej kontroli i zachęty podczas wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.